donderdag 3 november 2011

Vlijtige Lies*

O, wat ben je vlijtig Lies. Je staat te boek dat je slechts één jaar leeft. Een eenjarige. Dat ben je.
De herfst heeft zijn intrede gedaan. Bomen en planten laten hun bladeren los, zo ook de vlijtige liezen in mijn tuin. Eenjarig? Ik heb de lies met de minst zacht wordende stelen, doch vol met knoppen, binnen gehaald.'s Ochtends bij het wakker worden begroet ik haar, vertel haar hoe mooi ze is en bewonder haar opengebartsen overvloedige bloemenpracht. Lies brengt een zomers gevoel in mij en op de vensterbank.
Dank je wel, Lies, leef, groei en bloei maar.

In bloei staan deed ze tot ver in december.

21-02-2012
Lies staat nog steeds in huis te pronken, krijgt er lichtgroene blaadjes bij en ik zie alweer nieuwe knopjes. Hoezo éénjarig?

20-05-2012
Ze staat weer in de tuin. In een pot. Ze heeft heel veel knoppen en ze heeft al één bloem laten zien. De plant ziet er stevig uit.  Haar blaadjes hebben een roodachtige kleur.

06-09-2012
Lies heeft de zomer door staan groeien en bloeien. Met de herfst in aantocht weet ik niet wat te doen, haar met de pot -waar ze tegenwoordig in zit -en al vol miertjes en andere insecten binnenhalen? Of haar buiten laten afsterven? Ze is zo sterk, dat ik denk dat ze het buiten ook zou overleven. We wachten af wat ze doet bij de eerste herfststormen.

                                              Lies staat rijkbloeiend onder het witte hangende plantenbakje




14-10-2012
 De Vlijtige Li es waar ik het in dit bericht over heb, bloeit nog steeds. ( een foto hier plaatsen lukt op dit moment niet) Ze staat in een grote tuinpot en ik zou haar graag weer laten overwinteren in huis. Doch in de- zware -pot leven zoveel diertjes, die horen in de tuin. Anderzijds is de pot met aarde en de plant een overwinteringsplaats voor ze. Wat te doen? Ik denk er nog over na.

Bestaan éénjarigen wel? Mijns inziens kun  je alle planten overhouden en jaren van genieten. mits we ze in de juiste temperatuur de winter doorloodsen en water&voeding geven.. In huis of wat mooier is in een kas. Ik heb ook nog steeds een geranium in een theepot die in de lente naar buiten gaat. Heb die pot met bloeiende plant pas weer binnengehaald. Ze staat gezellig in de keuken.

11-11-2012
De Vlijtige  Lies heb ik binnengehaald.  Waaschijnlijk te laat. Ze onderging al een nachtje vorst. Hoewel haar stengels nog stevig zijn ziet ze er zielig uit. Heel kaal.

14-01-2013
Vlijtige Lies overleefde de grote temperatuursverandering niet. Daarentegen is de geranium(uit hetzelfde jaar) in de theepot goed aan het groeien. Ze zal vast gaan bloeien.

08-08-2014
Jawel, de geranium in de theepot bloeit nog steeds. Uitbundig. ( foto's verdwijnen naar onbekende plekken op mijn pc. Ze storen zich niet aan mappen.) Iedere zomer zet ik haar buiten, al sinds 2011. Knappe geranium :-).



1 opmerking:

Tilly Kuiper zei

7-11-2015
Van de week heb ik de geranium in de theepot binnengezet. Ze heeft weer uitbundigd gebloeid afgelopen zomer. Niet veel ruimte heeft ze. Echter, ik krijg haar er niet uit. Ook niet na snoeien.

De hanggeraniums bloeien ook nog steeds ( november is het! Volgende maand al december.)