vrijdag 20 juli 2012

Namen voor personages en plaatsen


Zoek je mooie, lachwekkende, bijzondere, wonderlijke, vreemde namen en woorden? dan heb ik een tip voor je ----> Als je een bericht op het Blog van een ander plaatst, dan moet je door letter en soms ook cijfer-ellende heen om te bewijzen dat je geen robot bent. Echter, die combinaties van letters geven vaak de meest bijzondere woorden. Iedere keer als ik ergens een berichtje plaats dan bestudeer ik de ‘nieuwe woorden’ om te kijken of er wat van mijn gading tussen zit. Grandioze ontdekking. De moeite waard om rustig te bekijken en in te voelen of je iets kunt gebruiken. Sinds een paar dagen heb ik een schriftje waarin ik woorden schrijf die mij aantrekken. De kans is uiterst klein dat je dezelfde lettercombinaties als de mijne kiest voor jouw manuscripten.

 Maar ...misschien vertel ik je niets nieuws?

Ben met mijn Fantasy verhaal verder gegaan. (in tegenstelling tot wat ik schreef in schrijfperikelen van een dagboekschrijfster/blogster.)
Dat wil zeggen, ik ben alle namen die ik tot nu toe heb aan het wijzigen in de woordlettercombinaties waar ik het hierboven over heb. Wel moet ik ervoor waken dat ik niet in die al woorden en namen verdrink. Ook moet ik ervoor waken dat ik geen zooitje van het verhaal maak en de rode draad blijf volgen die ik in mijn hoofd heb. Ik meen ergens (ws op schrijven online?) gelezen te hebben dat je kunt verdwalen door te veel vreemde (nog) niet bestaande woorden te gebruiken. Niet alleen voor personages, wezens en plaatsnamen maar ook voor gebruiksvoorwerpen. Dan kan ik net zo goed een nieuwe van Dale schrijven. Eh ... een Kuiper zou deze encyclopedie dan heten. Klinkt niet.

Hallooo, Til, bij de les blijven. Dit geldt ook voor ons Fantasy verhaal, niet te veel afdwalen.


2 opmerkingen:

luca zei

Ik vind dat altijd weer een soort cadeautje.
Wat heb je mooie schilderstukken, Tilly.

Tilly Kuiper zei

Dank je, Luca.