zondag 2 december 2012

Merry meet, merry part and merry meet again



Aan gepensioneerdzijn  wennen.


In de huil modus, geen blije tranen. Nu kun je doen waar je zin in hebt? Ik had meestal zin in mijn werk, maar mijn lijf werd moe van het mensen na de jaren van het fysieke optillen, nu alleen geestelijk te moeten/mogen optillen. Toch was het mijn ding om het maar eens plastisch uit te drukken.

Missen, ik ga een grote groep mensen missen Ik mis ze al,
Ja, ik werkte op het laatst maar een keer per week. Maar de groep was er. We zagen elkaar wekelijks terug. We inspireerden wij elkaar, ik was er op mijn plek. Het was kloppend, paste bij mij. Mensen zeggen tegen mij :' Nu kun je doen waar je zin in hebt.'

Gemis. Huil modus niet kunnen stoppen, het gegeven allen samen éen te zijn is opeens weg, ik voel het niet. Voel mij alleen, kaal, leeg.  Tegelijkertijd vol, er kan niets meer bij.  Echter, geen zin en puf om het eruit te schilderen hoewel ik daar de rest van mijn leven tijd voor zou hebben.

Dan … bladerend op mijn blog dat ik vanmorgen wou weghalen, (Hm, nee ik wou het niet echt.) vond ik het schrijven ‘Hier en Nu’ het doet me goed. Mijn eigen schrijven doet me goed. Het tilt me op ‘kom op naar buiten.’
Katje mee, kaart op de bus doen. Jaydee is blij, haar steeds dikker wordende lijfje is een waarschuwing.

‘Kom op, bewegen. Naar buiten.’

Het natte gras sopt, de bomen stralen hun stilzwijgende wijsheid uit,
‘Hoi boom.’ Mijn hand op de bast. ‘Geef me kracht.’

Zachtjes keert de stilte in mij weer terug en begin ik zachtjes zingen.
Ik loop op de melodie en op het ritme.
Eerst neuriënd, dan zingt mijn stem vanzelf de woorden:
Merry meet, merry part and merry meet again


The circle is open, but yet unbroken
May the Peace of the Goddess/God be forever in your heart
Merry meet, merry part and merry meet again.

Lopen,
Zingen,
 ki in beweging

Langzaam word ik rustiger.
Voel ik me krachtiger.
Moe van alle emoties
voel ik me opgetild,
stevig neergezet.

Merry meet, merry part and merry meet again

Afscheiding is een illusie,
Steeds wéér stink ik erin, 
laat ik me beinvloeden.
Het geeft niet,
daar is men mens voor.

Verbondenheid, verbondenheid met ‘mijn’ mensen op het werk
He he, ik die niet echt een groepsmens ben vooral niet na de jaren nachtdienst
Heb het toch gedaan. Deel van een groep uitgemaakt,
Met een groep gewerkt.

Verbondenheid.


Dankbaar.

Merry meet, merry part, merry meet again
Een andere groep roept zachtjes:
‘Ben je er nog?’
‘Ja, ik ben nooit weg geweest.’
‘Wist ik wel.’ Zegt de Dans ‘ik danste je ook op je werk’’
‘Wist ik wel’ fluistert mijn hart ‘Dank je wel, Dans, dank voor deze dans.’

In gedachten geef ik iemand een hand, maak deel uit
van een onzichtbare open cirkel waarvan mijn hart & ziel
al jaren deel van zijn. Van daaruit werkte ik.
Merry meet, merry part and merry meet again*.

Ik dans.
Het grasveld sopt blij en mijn katje rent vrij.
Verbondenheid is.

Nu, achter mijn pc zie ik voor mijn geestesoog een vrolijke blije man die me aan het lachen probeert te krijgen. Hij heeft een grijze baard en een lange jurk aan. Hij doet me grijnzen om de grappige sprongen die hij maakt. Dan hebben we plots elkaars handen vast, we kijken elkaar aan en we doen samen serieus maar blij een dans op Ho o ono pono, waardoor mijn negatieve en  gevoel van vanmorgen opeens verdwijnt als sneeuw voor de zon en we in een zee van rust baden.

Poe poe, het gaat niet in de koude kleren zitten al die emoties. Vreemd iets eigenlijk het met pensioen gaan.

Logo van de dansen van universele vrede.



 *Merry meet, merry part and merry meet again  is een tekst van een dans van De Dansen van Universele Vrede.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat een overgang, Tilly. Ik hoop dat je snel je weg vind in het gepensioneerd zijn. Dat het een mooie tijd voor je wordt.

Betje.

Tilly Kuiper zei

Dank je (((Betje))) het went al hoor :-)Ik geef invulling aan mijn dagen en het hier schrijven doet mij goed om mijn emoties een plek te geven en te sublimeren.
Mijn zorghart heeft de stille hoop dat een lezer er mogelijk iets aan heeft. Hoogmoedig ws?:-P.
Vind je dat ik hier te veel schrijf? Teveel over mijzelf?

Het is wennen dat ik afscheid heb genomen van een grote groep mensen en werk waar ik creatief bezig mocht zijn.
Nieuw moment, nieuw begin.