dinsdag 1 januari 2013

Ochtendstilte



De ochtendstilte van de eerste dag van dit nieuwe kalenderjaar

De stilte in de ochtend van welke 1 januari dan ook, heeft iets van een zondag. Het zegt: 'maak er wat van.'
 Sommige mensen hebben zich op oudejaarsdag volgegoten met drank en starten hun nieuwjaarsdag met een kater. Het is hun is eigen keuze. Ik ben suf, zonder drank van het late naar bed gaan. Wat zou het fijn zijn als er een gezamenlijk ritueel bestond. Bijvoorbeeld opschrijven wat je dromen zijn in een fles doen en met zijn allen aan zee gaan staan. De flessen in het water laten om vervolgens lichtjes op te laten.  Tai Chi oefeningen doen. Samen bewust zijn van de adem. En ...nieuwjaarsduiken vinden vandaag ook plaats. Dat is een ritueel.

Nou, Til, be my guest. Wat let je? Eerst ga je straks lopen zingen op de dijk in de regen. Toch?

Dat beloofde ik mijzelf toen het net 2013 was. 

Doen!

JA.

Dus ...als je straks iemand hoort zingen ergens op een dijk. Met een joggingbroek en kaplaarzen aan, dan ben ik het.



Het gezamenlijk ritueel was er al. Het schitterende siervuurwerk dat na de eerste minuten van 2013 werd afgestoken was een welkom geschenk na al het gebonk,
-voel jij het ook in je lijf?- en oorverdovend geknal hier vlak achter. Daarnet, toen ik dacht dat ik het in de vroege ochtend veilig genoeg was om het kattenluik  te heropenen, waarna Jaydee als op eieren lopend langzaam en alert tot de helft van haar lijfje naar buiten stak, was me daar opeens een ramen trillende knal alsof er een bom tussen de garages was ontploft. Jaydee versnelde in haar achteruit en hup de trap op. Opnieuw zich verstoppend op de zolder. Ben ik even gek dat ik het kattenluik nu al weer open doe.
Zinloos om de politie te bellen. Dan zijn de bom aanstekers gevlogen want verder is het stil op het straatje hierachter tussen de garages in.

Het moest echt verboden worden. En dat is het al. Ze doen het toch. Het erge vind ik dat dit afsteken ook vlak achter de seniorenwoningen gebeurt, waar iedere bewoner de Tweede Wereldoorlog heeft meegemaakt. Ook wonen hier mensen die gevlucht zijn uit hun geboorteland,waar het onveilig is. Dan weet je niet wat je overkomt bij die knallen.

Nu is het stil, 1 januari stilte, alsof het dorp afwacht wat er nog meer in het nieuwe jaar gaat gebeuren, tevens is er een verwachtingsloosheid. Geen kip op straat te zien. Ik vraag me af of de pauw die op het dorpsplein bij de bakker er net zo pront rondloopt als anders. Waar zou deze zich verstoppen tijdens de oud en nieuw viering?

Het siervuurwerk vannacht is wel een mooi cadeau geweest. Toen was ik al het geknal tussen de garages vergeten.
 Met doffe knallen openen zich de schitterendste bloemen hoog in de lucht. Goud met groene, goud met kobaltblauwe en goud met rode bloemfonteinen ontstaan achter elkaar in rap tempo. Even houdt het op en kaboemm, pluff, plufff, pluffff het schouwspel wordt verderop overgenomen. Psscchhhh, Psssscchhh, Pssscchhhh gouden fonteinen zo groot, zo spectaculair, zo vol schoonheid buigen zich hoooog boven de huizen, een regen van fonkelende lichtjes daalt als feeën neer op aarde. Direct daarop zilveren vuurpijlen met fonkelende witzilveren sterretjes.Ik voel mij dankbaar dat ik het kan zien. Dank je wel ogen.
Vuurwerk zo mooi. Even dwalen mijn gedachten af naar de economische crisis. ‘wat zal dat gekost hebben.’ Altijd wederkerende vraag. Na ja, als gezinnen op deze manier hun geld willen uitgeven dan is het toch prima? Het houdt de economie draaiende.

 Zeker een half uur lang geniet ik van de bloemen, fonteinen en dansende feeën hoog boven mij. De plekken waar de zwarte lucht kleurrijk wordt wisselt steeds alsof het afgesproken is. In verwondering ben ik. Vuurwerk kan iets magisch hebben. Nee, niet voor de mensen die de vuurwerkramp in Enschede meemaakten, Ik wens ze sterkte en een gelukkig Nieuwjaar.

Gelukkig, daarnet is het bij die ene vuurwerkbom gebleven. Bij een volgende bel ik de politie.

De 1 januari ochtendstilte heeft iets ontluisterends? Misschien wel, doch tevens heeft en geeft de 1 januari ochtendstilte hoop voor de toekomst nadat het ene kalenderjaar naadloos in het andere is over is gegaan, zoals de minuten - bedacht door de mens- eveneens naadloos overgaan in andere minuten.

Tijd?

Leven.

Gelukkig Nieuwjaar, lezer.

Geen opmerkingen: