dinsdag 8 januari 2013

Zingen


Wat zou een mens zonder zingen moeten? Gisterenavond met het koor- waar ik deel van uitmaak- tijdens een nieuwjaarsreceptie in het prachtige stadhuis van Spijkenisse op een soort balkon met balustrade hoog boven het roezemoezend publiek gezongen. Via een passerelle -eveneens hoog boven het publiek- kon je er komen.  Over dat soort ‘weggetjes’ lopen is beslist niet mijn favoriete bezigheid. Hoog vermijd ik. Drukte eveneens. Het was een overwinning dat ik het deed, en het zingen was heerlijk. We hadden het gevoel- door het geroezemoes- dat er niet veel mensen luisterden. Het maakte niet uit, we zongen voluit. Het leek wel met meer inzet dan anders. Drie nummers uit de Mis ( Les Misérables) en …de Bohemian Rapsody waren de hoogtepunten. Hoewel, alle nummers waren hoogtepunten. Het nummer van Freddie Mercury was tricky. Zou het lukken of niet om het achter elkaar uit te zingen? 

Het is doorzetten.
De gitaarsolo is een uitdaging die we keer op keer zullen verbeteren. Zingend. But .. we did it. We voelden ons trots. Een gevoel van:’we hebben het volbracht, niet eens zo slecht en volgende keer nog beter’ Ik vond Bohemian toen we pas begonnen met het in te studeren-september 2011- een deprimerend nummer, nare tekst en … dat vind ik  nog steeds. Toch geeft het een kick (Dank je Demelza, voor je geduld) dat we het arrangement uit hebben gezongen. Met gevoel, al is en blijft het verhaal  triest. Wat zal die Freddie een moeilijk leven hebben gehad.

We lachten om onze gastdirigent, Leo Simons, die na ieder nummer boven het hekwerk van links naar rechts boog voor een onzichtbaar luisterend publiek. Een enkeling had staan luisteren, keek omhoog en klapte. 

Wij genoten.

Ik vond het zingen op dat balkon met een publiek waarmee geen oogcontact was, een aparte gewaarwording. Een ervaring waarbij je meer dan anders bij jezelf bleef tijdens het zingen en toch naar buiten toe zong. Er was een herkenning en opeens weet ik dat het net zoiets was … als in dit blog schrijven.

2 opmerkingen:

odicht zei

Wat een prachtige ervaring Tilly, en mooi bondig beschreven. De muziek klinkt erin door.

Tilly Kuiper zei

(((Odicht)))