zondag 17 februari 2013

Een koor dirigeren




Nee, ik dirigeer geen koor. Wel zing ik in een koor. Sinds kort hebben we een plaatsvervangster voor onze eigen( tijdelijk(?)door ziekte uitgeschakelde dirigente) Demelza van der Lans.



Op de website van onze nieuwe dirigente -Tatiana Mitrokhina -gebruikt zij beeldtaal die mij intens aanspreekt. Kippenvel.
Ik citeer Tatiana: ‘Voor mij is het dirigeren van een koor te vergelijken met het schilderen van een kunstwerk. Zoals een schilder verschillende kleuren tot zijn beschikking heeft, heeft een koordirigent te maken met verschillende stemmen. Zijn taak is om de stemmen tot elkaar te brengen en er een mooi geheel van te maken.  

De schoonheid van samensmeltende stemmen.’ Einde citaat.

Haar woorden blijven hangen. Maken mij wakker. Ze dansen zacht, tintelend en krachtig door mijn lijf. Mijn kunstzinnige hart en ziel voelen de waarheid ervan. Opeens herken ik haar samenvoegende, oh zo vloeiende bewegingen en ervaar een wiegen in mijn lichaam als ik terugdenk aan hoe Tatiana als de golvende zachte, sterke adem van de wind The Rose tot een -voor ons- zo mooi mogelijk(wij-de zangers- zijn amateurs) geheel dirigeerde. 

Eigenlijk heb ik er geen woorden voor. Voel mij ontroerd.
Ik zie welke dirigent(e) dan ook met een penseel als dirigeerstokje voor een orkest en of koor staan en de stemmen als het ware met een vloeiende beweging doen samenvoegen. Schitterend. Klankkleuren schilderen. Mengen. Schoonheid scheppen. Ik wist het wel, ik voel en voelde het als ik naar een Symfonie of ander muziekstuk luister. Doch nu voeeeeelt het zo anders. In gedachten hoor ik de rest van ons koor en zing mijn deel. 

Samen.

Samen een Geheel. Eenheid in diversiteit. Net als de Dansen van Universele Vrede. 

Op de radio zingt een koor haar schilderij vol klank & kleur. Al mijn cellen neuriën& ademen mee. Muziek is ademen.

(Denk nu niet dat ik bere goed kan zingen. Ik probeer er het beste van te maken als onderdeel van het koor. Maar in mijn uppie ben ik nog steeds niet stemvast. Ik trek me op aan de zangeressen om mij heen, heb ze broodnodig en ik heb grote bewondering voor solisten. Daarom vind ik het een wonder dat ik als deel van een koor- wel kan zingen. Vreemd, wonderlijk en zalig tegelijkertijd.)


-----------------------------------------------------------------------------

11juni 2013 Demelza van der Lans komt niet meer terug bij ons koor. Dank dat je er was, Demelza.

Tatiana Mitrokhina is al enige tijd onze vaste dirigente. Ze is al begonnen om ons naar ons jubileum concert  in 2015 toe te werken.

Geen opmerkingen: