vrijdag 24 mei 2013

Telefoonterreur



Als over porseleinen eieren lopen, heb ik mijn laptop - die het sinds maandag eindelijk goed doet, dankzij zoonlief- opengemaakt en begin dit stukje te typen.  Geen mail  gecheckt, hoewel dit mij  wél was opgedragen door de 'heren' telefoonterroristen.

 Tjonge, ik heb hoe langer hoe meer moeite om de telefoon aan te nemen.  Lekker gezwommen. Jawel, in de regen en in redelijk verwarmd water. Zalig. Niemand die buiten zwom. Gaf niets, met dat soort weer is het net alsof ik een privé zwembad heb. Wat een luxe. Lekker zwemmen, regen op toet. Onder water zwemmen wanneer gezicht, haar en schouders te veel afkoelen. Kortom … het met pensioen zijn begint meer en meer vorm te krijgen. Thuisgekomen veel fruit gegeten, zomerfruit. De verwarming zette ik vervolgens twee graden hoger- mijn energiemaandbedrag heb ik van de week verhoogd-  waarna ik opgewekt begon met het schoonmaken der vette frituurpan en het kastje- inclusief alle pannen- waar die pan zijn plek heeft wanneer ik hem niets te doen geef daarna ook aanpakte. Dat alles in het kastje ook vet is, is toch wel wonderlijk. Kortom, ik zat goed in mijn vel. Voelde me fris, fruitig, krachtig en …  aardig. Poetste dat het een lieve lust was.

Tot dat ene telefoontje.

Ben nog niet klaar met de vette boel in de keuken, afijn …ik neem toch op. Een nummer uit een ander land. Sindsdien ben ik nog voorzichtiger door de foon dan dat ik al was.

-Oh ja?

-Ja. (lacht als een boer met kiespijn)

Ik neem op en hoor een stroom van Engelse woorden, het klinkt iets Indiaas achtig.

‘Hello Ma’ am, you are speaking with Windows Microsoft, my name is Peter.’

‘Please speak calmer, I can hardly hear you.’

‘Ma am, are you the owner of the computer you have? Is your computer on now?’

Ratel de ratel de ratel

Ik geef geen respons, ben stil en luister.

‘Ma am,you must go NOW IMEDIATELY to your computer. Is your computer on?

‘No’ zeg ik met mijn domme hoofd.

Ratelderatelderatel. De stem van die Peter wordt steeds intimiderender. Dwingender.

Stress begint op te komen. Nog leg ik de hoorn niet neer. Hoe dom kan een mens zijn?

‘Ma'am-met stemverheffing- I WARN YOU. Turn imediately your computer ON. NOW.  I will send you a message and I will guide you through the technical steps to repair your computer. Becouse there is a big SECRET Worm, with  veryyy malicous virusses on your computer NOW.

‘I dont know you.’ Zeg ik. ‘Whats your last name?’

Stilte en geirriteerd gemurmel.

Dan: ‘Roger speaking. Ma 'am you MUST REALLY OPEN YOUR COMPUTER NOW, otherwise your computer will  CRASH ( again? zeg ik. Pggg  en spreek het nog uit ook?-hoe dom kan je zijn"?)
Yes it will CRASH the next time you will open it. (dat zou dus nu, ten tijde van dit schrijven zijn. :() NOW WE CAN HELP YOU. We will guide you through your computer with technical steps.’ herhaalt hij, als ware het zijn en Peters persoonlijke mantra. Í will guide you.'

‘I will ask my son.’ Zeg ik

‘Your son doesnt know anything about it.’ is het weerwoord van Roger.

‘Do YOU know my son?’ is mijn volgende zet.

‘WE (bijna niet schreeuwend) KNOW, WE KNOW ABOUT YOUR COMPUTER, NOT YOUR SON’

‘Wat weet jij nou van mijn zoon en mijn computer?’ Zeg ik in het Nederlands.
-Leg neer, Til' denk ik. Wees verstandig. Maar nee.

Dat Nederlands vindt mijnheer Roger beslist niet leuk en probeert nog sneller, luider en repeterender pratend, mij steeds onderbrekend om mij te hypnotiseren. Alles in mij is alert.
Tussendoor zeg ik nog het een en ander. Dom, dom, dommmm.

‘You are acting very childish, ma am.  I KNOW EVERYTHING ABOUT COMPUTERS. YOU LISTEN TO ME NOW, zegt hij met zoveel  dwang in zijn stem dat het begint te voelen als een aanranding, een bijna verkrachting waar je niets tegen kunt doen. Mijn hart begint steeds harder te bonken. Ben misselijk aan het worden. Voel me bijna op de grond gesmeten. Mijn hoofd prikkelt, maar ook  begin ik het spuug en spuugzat te worden en krijg een gevoel dat ik over hem heen wil kotsen. Het is een willen vluchten en vechten tegelijkertijd.

 Roger bliiiijft maar doorgaan met ratelen: ‘ You will get a very mean secret worm on your computer, ma am, if you dont  start your computer NOW. You dont want your  friends to have that worm, do you?’ Intimidatie ten top gedreven.

De man triggert mij vreselijk. Doet gevoelens oproepen waarvan ik van dacht verlost te zijn.

Ik zeg:’ Goodbye sir’ terwijl ik de telefoon uitzet en hem op tafel smijt. Met een wild kloppend hart, zit ik na te hijgen.

Toch maar een half pammetje innemen.  Verdorie. Stress giert door mijn lijf.

Verdergaand met  de keuken opruimen, besluit ik mijn provider te gaan bellen met de vraag of hij kan nagaan of er iets raars in mij computer zit. ‘ Nee mevrouw, er zit vast niets bijzonders in uw computer. Geen worm. Stel dat u wel had gedaan wat ze zeiden, dan hadden ze een worm en wat dies meer zij op uw computer gezet. U heeft goed gehandeld. Kortgeleden belde een vrouw met hetzelfde verhaal. Indien er toch iets zou zijn met uw verbinding, bel ons dan maar weer. Dan moet ik wel even uw wachtwoord hebben (….?... ) hebben en dan kunnen wij het verhelpen.’

‘Oh’ geef ik als respons. ‘ dat vind ik wel raar.’

De man geeft uitleg. Hm, toch is  mijn gezonde dosis wantrouwen nog steeds in actie.

‘Ik zal het er met mijn zoon over hebben.’

‘Doet u dat.’

Dan ga ik naar mijn telefoon en stel mijn voicemail zo in dat alleen bekenden, vrienden en familie weten wie ik ben. Ik baal. Ik bestudeer het telefoonnummer van de twee dwingelandjes (ik maak ze maar klein, veel kleiner.) en zie dat het geen nummer uit Engeland is, zoals die Peter mij deed geloven, maar een nummer uit Marokko. Hetzelfde nummer dat al eerder dit jaar een paar keer belde-toen zocht ik op wat voor landnummer het was- waarna ik niets hoorde als ik opnam en men ieder keer na een poos neerlegde. Herhaaldelijk. Zenuwlijerig gedoe.
Iets voor de Politie?

6 opmerkingen:

Tilly Kuiper zei

Ik ben de enige niet die geintimeerd werd/word.
http://www.apparata.nl/nieuws/nep-medewerkers-van-microsoft-plegen-telefoonterreur-832

Tilly Kuiper zei

http://www.malwarehulp.nl/nieuwsberichten/pas-op-voor-de-ammyy-com-telefoon-scam-nep-microsoft-medewerkers/

Tilly Kuiper zei

Van de week werd ik wederom getrakteerd :-( op twee telefoontjes van 'medewerkers van microsoft.'
Hard met een sambabal bij en tegen de hoorn ramnelen en tikken is effectief, daarna gelijk neerleggen.
Klaar.

Tilly Kuiper zei

Vandaag twee keer lastig gevallen. Het begint vervelend te worden.

Tilly Kuiper zei

Nogmaals twee keer. Het begint zeer irritant te worden. Stoppen met mij lastig vallen.

Tilly Kuiper zei

' Microsoft ' is weer bezig:

http://opgelicht.avrotros.nl/alerts/webshops/alert-detail/alert/2335/