zondag 28 juli 2013

Hink stap spring gedachten over evolueren.


 Regelmatig wordt elders een westerse vrouw aangeklaagd

omdat ze aangifte deed van groepsverkrachting.

Omgekeerde wereld,
zij,

zij het slachtoffer, zou een misdadigster zijn?

omdat ze de verkrachting ‘toestond’?

Waardoor ze  seks had terwijl ze ongehuwd was?

Of- als ze gehuwd is- dat de verkrachting als vreemdgaan
wordt gezien?

Tegen een verkrachting kan een vrouw  helaas
 niets tot nauwelijks iets doen!

Niet westerse vrouwen-en niet alleen zij- durven niet eens aangifte te doen.
Ik heb zó met ze te doen.

Jongens, nog aan toe,

wat zijn dit voor kromme wetten

die misbruik van en geweld op

een medemens goedpraten?

Keer op keer weer.

Is dit evolutie?

Mijn hele vrouw-zijn komt en is in opstand.

Of het nou een westerse of een niet westerse vrouw is

zij is vrouw,

geeft leven, kan denken en heeft veel gevoel.

Zij, een medemens,
zij, kan liefhebben, maar alleen vanuit zichzelf
zonder misbruik, zonder geweld, zonder dwang.

Na een verkrachting is een vrouw
voor haar leven

getraumatiseerd.

Ze moet een berewerk doen
om Liefde tóch te laten overwinnen.

Denk na, mannen,
houd je hormonen onder controle.


*** *** *** *** *** *** *** *** ***

België heeft een nieuwe koning,

koningin en kroonprinses.

België, het tweetalige land waar ik

op een Nederlandse school zat.

Gepest door kinderen 
met mijn Nederlands spreken
was ik blij meertalig te zijn.

Ik wens de nieuwe koning wijsheid toe,
en zij, de koningin heet net als ik.
Dat schept een band :-)

 *** *** *** *** *** *** *** *** ***

Ik denk terug aan de bewoner

van een niet eerder ontdekte stam

in het Amazonegebied

Dicht bij de Aarde leeft de stam.

Een man keek in verbijstering,

Éen en al schrik.

Helikopter boven hem

een fotograaf in de opening

grote telelens op hem gericht.

Twee werelden

vol magie.
vol angst van één kant.

Ontmoeting.

 *** *** *** *** *** *** *** *** ***

De evolutie is in al zijn facetten.

Van het stenen tot en met het virtuele tijdperk.

Welke is het juiste? Ik stop
om het me af te vragen
en er mijn hoofd over te breken.
In de fluisteringen van mijn ziel
geeft mijn hart antwoord.


Het gaat om de mensen

om mensen, mensen.

 *** *** *** *** *** *** *** *** ***

We weten te veel van de wereld.

Dat geeft verantwoordelijkheid.


Maar … hoe?

En

wat?
 *** *** *** *** *** *** *** *** ***
Ik denk terug aan een tekst die mijn ex-man boven de voordeur had gehangen
Beter is het blind te zijn, dan de zaak van éen kant te zien.
Figuurlijk blind.
Moeilijk, soms zo moeilijk.
                              De evolutie is in ál haar facetten is hier en nu.

*** *** *** *** ***  *** *** *** ***

Onze Aarde gezien vanuit de ruimte. Zo mooi.


*** *** *** *** *** *** *** *** ***

Geen opmerkingen: