woensdag 31 juli 2013

Over Dromen


Dromen. Deel je Droom. Het Droomboek
Moooi.

Een ander woord voor droom ga ik niet proberen te vinden, al ben ik mij bewust dat ik dat woord veel gebruik. Echter, de woorden D R O O M en 
D R O M E R S kunnen niet vaak genoeg gebruik worden. John Lennon komt glimlachend mijn gedachten binnen. Steekt beide duimen omhoog.

Het houdt mij bezig. De dromen. Mijn droom voor ons land. Mijn denken houdt mijn droom in zijn greep. Her en der kom ik op het internet het één en ander tegen. Cynisch geschreven neergekwakte zinnen.  

Laat gaan.

Tegenwoordig spreek ik - met het oog op de komende NOS opnames-over mijn droom.

Hartzaak is tevens een zaak van het hoofd geworden.

Hoofdzaak

Ik breek er mijn hersens op stuk welke woorden ik verbaal zal gebruiken.

Ssst, Til. Zen.
Laat los.

En ja, ik weet dat er oorlogen zijn in de wereld. Ook weet ik dat sommige van die oorlogen op een andere manier afgrijselijker zijn dan De Tweede Wereldoorlog. Nee, nooit meer.

Toch weer.

Heus, ik ga er niet flierefluitend aan voorbij. Integendeel. Iedere dag is een keuze om die dag in dankbaarheid en blij door te brengen. En ja, ook ik heb het één en ander meegemaakt net als iedereen.


Jouw lijstje ellende langer dan mijn lijstje?

Ieder huisje heeft zijn kruisje, vroeg of laat.

Is dát niet juìst een reden om wél te dromen?


Zouden jij en ik daarom-door ons lijstje ellende én de wereldproblematiek- niet mogen kiezen voor geluk, voor blij zijn door vriendelijk met elkaar om te gaan? Weer te dromen als een kind voorbij je slachtofferschap? Het is niet eenvoudig om je open te stellen, je kunt gekwetst worden. Het leven leert jou en mij hoe ermee om te gaan


Niet meer gekwetst willen worden?

Laat ik mijzelf niet kwetsen en in mijn dromen blijven geloven.


Intens bewust ben ik mij van de ellende op de wereld. Ik kan er mij tot mijn botten machteloos door voelen. Zou dromen daardoor onzin zijn? Irreëel? Onzinnig? zoals ik ergens las. Zinloos? Geen nut hebben? De wereldproblemen kunnen jij en ik niet oplossen. Maar zijn we het niet verplicht aan ons nageslacht-al hebben sommige geen kinderen- om constructief te dromen? Om op een mooie manier onze verbeelding gebruiken?

Zijn we het niet verplicht naar elkaar, onszelf en voor de generaties na ons?

We zijn toch niet voor niets geboren? Als we onszelf niet meer toestaan om opbouwend te dromen dan kunnen we net zo goed gelijk stoppen met ademen.

Alles wat door mensen gemaakt is, was eerst een droom.

Een idee.

Van een lied, boek, telefoon, computer, internationaal ruimtevaartstation enzovoort tot aan een gebouw.

Kom op, droom mee.

Het is toch mooi dat Het NCI een dergelijk initiatief voor Nederland nam? Is het niet bijzonder? Een website vol dromers van goede wil. Weinig? Had dan meegedaan om jezelf blij te maken. Het was een kans. De Postcode loterij ziet het droomgebeuren als een goed doel. Een landelijke mentale huis aan huis oppepper. Ieder krijgt Het Droomboek gratis. Bijzonder. Iets om dankbaar voor te zijn. Wat leven we in een bijzonder land.

Ja ja, ik weet het. Dat lijstje.

Zelf heb ik het broodnodig om weer eens andermans dromen te lezen, tussen mijn mededromers zijn.

We delen dezelfde adem, die geven we door

Laten we dan ook positieve dromen doorgeven.

In het klein, voor ons landje. Voor elkaar.


Mijn hart huilt opeens. Soms is het zo moeilijk om je hart open te blijven houden en trouw te blijven aan jezelf en je dromen.


Trouw blijven aan mijzelf en mijn droom.


Vandaag heb ik moeite om te dromen, waar ben ik aan begonnen? Mijn droom delen was een probeersel via mijn smartphone omdat mijn pc gecrasht was. Ik sta achter mijn droom en andermans dromen. Het is om het plastisch uit te drukken, mijn ding. Ook voel ik het als belangrijk hoe en wat ik mag zeggen tijdens de NOS opnames

Het is een kans.

Het is speciaal dat de essentie van driehonderd geselecteerde dromen in het Droomboek komt.

Doemdenkers en oorlogen zullen er altijd zijn zeggen de doemdenkers. Misschien is dat ook zo.

Daarom is het broodnodig om vriendelijkheid naar jezelf en anderen toe voeding geven.


Blijven dromen, positief. Van goede wil zijn en geen schade doen. Met mijn voeten stevig op de aarde, mijn hoofd in de hemel. Zweverig?

Deel je ook jouw droom? Op de droomwebsite delen kan het niet meer. Maar het kan vast wel ergens.

In ieder geval in je voorstellingsvermogen met en in je hart. 


Geen opmerkingen: