zaterdag 17 augustus 2013

Over kiespijn en een loflied op de kruidnagel



Vrijdagavond

Van ellende probeer ik de pijn te sublimeren door schrijven. Het is een niet te harden zenuwpijn onder mijn kroon. De hele kroon doet nu zeer. Pulserend straalt het door naar de andere kant. Klopklop, wil je ook wat pijn? Ik heb het al een poosje en kreeg waterstofperoxide om te spoelen. Gisteren verergerde het zich.

‘Kom, laat ik niet te lang wachten en gelijk bellen voor een afspraak.’

De tandarts is met vakantie tot 30 augustus. Heb het snel ingesproken bandje afgeluisterd, getracht tijdstippen, adressen en telefoonnummers van de vervangers te noteren. Ik kan de stem niet bijhouden. Voor de zekerheid zijn website opgezocht op internet. Oké, daar staat het duidelijk.

Eerste waarnemer kan ik nog net te pakken krijgen qua datum en tijdstip. Mispoes, ik krijg een opnieuw  een bandje waarop deze waarnemer naar een andere waarnemer verwijst. Gebeld. Weer een bandje. ‘Wij doen alleen dienst voor spoedgevallen ontstaan door een ongeval, bloedingen en/of tanden eruit. Ook helpen wij bij bloedingen na extracties. ‘Voor alle overige klachten gelieve u zich bij uw eigen tandarts te melden.’ Na ja, is niet anders. Begin me een katje te voelen die niet weet waar ze het zoeken moet. Pggg. Ik blaas, maar ook dat doet pijn.

Toch wel eens ergere pijnen gehad. Ik heb de neiging om alle waarnemende tandartsen over éen kam te scheren.

Pggg. Ik denk aan mijn droom over vriendelijkheid en vooroordelen stoppen.

‘Wel je droom leven he Til!’ ik lach als een boer die kiespijn heeft.

Dan maar mijn huisarts bellen en voor één keer een anti- bioticum kuur vragen. Want dat het ontstoken is onder de kroon laat zich niet raden. Echter, huisarts geeft geen anti -bioticum. Verwijst naar tandarts. Grappig he?


Dat was donderdag. Vrijdag met mijn zoon voor uitslagen- van een totale SNR/SMS scan die bij hem is gemaakt- naar het ziekenhuis geweest. Geen fijne uitslagen. Maar daar praat ik hier niet over. Ondertussen vond ook de begrafenisplechtigheid van Prins Friso plaats. Mijn gedachten gaan naar een gedicht dat een overleden zwager ooit schreef naar mijn moeder over mijn broers overlijden. ‘Zal ik dat gedicht overschrijven voor Prinses Beatrix?’ Dan bevangt de pijn me weer. Scheut na scheut walst door en over mijn tanden heen.

Waarnemer van de waarnemer ‘doet ‘alleen ongevallen. Hm, het brengt me bijna op een idee.

 Ik spoel met waterstofperoxide. Met raggertjes gedoopt in de wsp rag ik heel voorzichtig ik tussen de tanden. Het bruist hoorbaar en prikt. Een brandnetel is er niets bij. Dan spoel ik weer met kamille thee, later met jenever en ik  ga met wattenstokjes gedrenkt in de jenever over de kroon die niets hoort te voelen, maar die zo pijnlijk als een echte kies is. Autsch. Ik struin als een junk- op zoek naar drugs- in huis naar pijnstillers, paracetamollen, diclofenacs in combinatie met omeprazol. ‘Morgen nieuwe halen bij de drogist en eens uitdokteren wat ze daar te koop hebben.’ Ik spoel opnieuw met kamillethee, jenever en waterstofperoxide. Hm, niet professioneel bezig, Til. Snerpende kloppende pijn. Van gekkigheid weet ik niet wat te doen. Nu is het avond en ik denk aan mijn zoon die een erge hardnekkige auto-immuunziekte heeft, de Koninklijke Familie, mijn broer en mijn moeder. Ja, ook aan mijn vader, maar die probeert in mijn gedachten de humor terug te brengen in de situatie. ‘geen zin om te lachen, Pap.’

Het is allemaal erger dan kiespijn. Dat weet ik, doch de kiespijn eist al mijn aandacht op.

Ik probeer aan het holistische aspect- van kiespijn. Pijn om te kiezen?- te denken. Doch dat lukt me niet erg.

Bij wie zou ik een anti -bioticum kunnen krijgen? Bij een huisarts een andere klacht faken? Ik ben in mijn gedachten tot veel in staat op dit moment.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

LOFLIED OP DE KRUIDNAGEL

Zaterdag 17 augustus 2013

Op dit moment van schrijven zing ik een loflied op den kruidnagel. Een vriendin bracht een zakje met deze ‘kruidjes’, toen ik op heet punt stond om naar het naburige dorp te fietsen om bij de drogist wat dan ook te scoren tegen kiespijn.

Had ooit van de goede werking gehoord. Nooit geprobeerd. Met een ‘lieve kruidnagel wees welkom en doe- alsjeblieft dankjewel- je werk. Bacteriën jullie mogen in staking.’ stopte ik een gedroogde gesloten bloemknop (want dat is kruidnagel) in mijn mond.

Terwijl ik fietsend tegen de wind-die de gaten bij en in mijn kiezen pijnlijke doorwaaide- intrapte liet ik het kleine harde stokje door mijn mond rollen en op een gegeven moment kon ik het aan weerzijden van de pijnlijke kiezen houden en …’hoera. Ik kan het verdragen.’ Bij de drogist aangekomen was de pijn een stuk minder. Beroepsmatig onverstandig kocht ik diverse soorten ontstekingsremmende pijnstillers in. Iets vrolijker fietste ik terug naar huis, de wind ervaarde ik niet meer als pijnlijk als deze mijn mond binnenwaaide. De kruidnagel vermengde zich met mijn speeksel en ik begon me steeds dankbaarder en ietwat euforisch te voelen. Zo van: blij blij blij. Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk.

Overdreven? Neu. Ik ben dankbaar dat ik vrolijk kan zijn en ook toch - al zou je het wellicht niet denken- meeleef met de Koninklijke Familie en mijn zoon.

 Ondertussen praat ik in gedachten tegen zowel de mij ziekmakende bacteriën als de kruidnagels. Hardop liever niet.

-Inderdaad, in het Delta ziekenhuis is vast nog plek

-Vriendelijk doen tegen mijzelf.

-Ja J

En nu? Nagenoeg geen pijn! Hallelujaaaaa. Het kloppende gevoel is weg. Hahahalleluja. Kruidnageltje kan ik zelfs op de pijnlijke kies houden en onder bij de gevoelige tandhalzen. Je bent een wondermiddel, kruidnagel. Via Google kom ik erachter dat tandartsen de stof eugenol- die in de kruidnagel- zit gebruiken bij wortelkanaalbehandelingen, ik herken opeens de specifieke geur en scherpe smaak en …het werkt nog ontstekingsremmend ook (een antisepticum) en licht verdovend. Wie weet, hoef ik niet te wachten totdat mijn tandarts terug is van vakantie. Gaat de ontsteking over. Ik bel geen vervangers, waarnemers of wie dan ook meer op. Kijken hoe het verder gaat dit weekend.

Alleen ben ik er nog niet achter gekomen of kruidnagel verslavend werkt. Een vriendin vertelde mij dat een licht anaestetische werking heeft. Prima. Ik voel mij een beetje dronken, een beetje high door het kauwen erop. Vandaag maximaal vier kruidnagels zegt mijn gevoel. In ieder geval voel ik mij veel beter in mijn vel zitten.

Lange leve de kruidnagel

Geen opmerkingen: