donderdag 12 september 2013

Een keuze*


Lang geleden toen er nog wensen te over waren, verwelkomden haar moeder en zij van wie ik deel uitmaak mij uitbundig. Wat waren ze trots. Door mijn komst groeide zij van wie ik deel uitmaak, zowel geestelijk als fysiek. Met pijn drong ik door naar buiten en vanaf dat ik zichtbaar was heb ik mijn best gedaan. Hielp het meisje kiezen en kauwen. Letterlijk en figuurlijk. Door dik en dun stond ik haar bij, in goede  en slechte tijden, door koud en warm. Kracht gaf ik haar. Nooit werd ik behandeld want ze verzorgde mij en mijn soortgenoten secuur. Maar nu is toch de laatste dag gekomen. Zomaar! Ik was één van de eersten en nu één van de laatsten. De vrouw is allang geen meisje meer. Ze ligt achterover en denkt: ‘Ik visualiseer dat ie loslaat. Gemakkelijk loslaat. ‘ De keuze is gemaakt.

Ik ben degene die eruit zal moeten. Waarom? Die andere deed toch pijn? Dat het ontstoken is, was toch te zien op de foto? Maar ja, ik heb ook pijn, bij de hals. Zo erg. Voor mij en voor haar.

De vrouw denkt en denkt,  nog steeds bespreekt ze opties die er niet mogelijk zijn. Dan zegt ze: ‘doe maar.’

Terwijl de man zich over haar heen buigt en begint met verdoving in haar wangen en kaak te spuiten, zegt ze-terwijl ze een hand van de assistente  meer dan stevig vasthoudt en fijnknijpt- in gedachten. ’Dank je wel, dat je er zo lang was, kies. Zoveel jaren. Dank je wel. Vergeef me dat ik toch niet goed voor je zorgde. Wil je alsjeblieft gemakkelijk loslaten?’

Later- nadat de tandarts haar heeft mede gedeeld dat visualiseren niet (?) helpt en dat het een zware klus wordt en is- en hij mij met veel gewrik eruit kreeg, kondigde hij aan: ‘er is een stuk wortel blijven zitten.’

Mooi zo, ben ik nog steeds een deel van haar. En zij? Zij heeft nog meer pijn dan eerst.

3 opmerkingen:

Odile S zei

Het perspectief van de tand en van de draagster ervan. Boeiend stukje, Mathilde.

Tilly Kuiper zei

En zij lachtte als een boer met kiespijn.
Ow, ik heb me toch een kaak en kiespijn, Odile, het is er nog niet minder op geworden.

odicht zei

AU