dinsdag 10 december 2013

Dag van de mensenrechten



Ik schaam me dood dat op deze tiende december, de dag van de mensenrechten en de dag dat wij Nelson Mandela herdenken, er in ons land nog steeds vluchtelingen in gevangenschap worden gezet bij het binnenkomen van ons land.
Gevangenissen zijn voor misdadigers, criminelen en niet voor vluchtelingen. Niet voor mannen, vrouwen en kinderen die hun land ontvlucht zijn.
Vluchten doe je niet zomaar. Stel je het eens voor, probéer je het eens voor te stellen. Bijna onmogelijk. Je laat je land en alles achter. Je moet wel. Het kan niet anders. Je leven en dat van je gezin wordt bedreigd. En dan … kom je in het land waar je asiel vraagt in de gevangenis terecht. Je kent de taal niet en bent je bodem kwijt.Vreselijk lijkt mij dat.
Zo zitten er wereldwijd nog veel meer mensen gevangen. Bijvoorbeeld mensen die schrijven - ja zoals ik nu vrijlijk schrijf - of mensen die veroordeeld worden om hun religie, mening, seksuele geaardheid, ras of wat dan ook. Of huidskleur. Nelson Mandela -die vandaag door de wereld herdacht wordt -heeft destijds zeven en twintig lange jaren - vastgezeten omdat hij een donkere huidskleur had! Dat is een heel leven, mijn dochter is slechts twee jaar ouder.

Ik ben dankbaar dat ik  in Nederland leef, naar schaam mij dat ons land zo ongastvrij is geworden dat het vluchtelingen discrimineert.


Begin nu niet gelijk te roepen dat ook wij -die hier wonen- hulp nodig hebben of wat dan ook. Zit jij- met een Nederlands paspoort - in een Nederlandse gevangenis zonder iets crimineels te hebben gedaan? Ja, dan heb je hulp nodig op dat vlak. Een enkele keer is het voorgekomen dat iets dergelijks in Nederland met onschuldige mensen gebeurde. 

Geen opmerkingen: