dinsdag 10 december 2013

Nelson Mandela herdenken






Op de televisie is de herdenkingsdienst voor Nelson Mandela aan de gang. Ik denk dat de hele wereld kippenvel had van het begin tot het einde dat President Barack Obama aan het woord was, vooral toen hij vele van Mandela’s woorden citeerde. Onder andere ‘ik vecht tegen de blanke en de zwarte onderdrukking.’ Mandela was voor solidariteit en voor zoveel meer. Mandela was humaan zijn in beweging. Ik voel me ontroerd, maar ook geïnspireerd. Kortgeleden wou ik de site deeljouwdroom opzoeken om andermans dromen te lezen. Soms heb ik dat nodig. Echter, die site is opgeheven. Maar de dromen weet ik nog wel en eigenlijk omvatten alle dromen samen het gegeven: respectvol en waardig omgaan met elkaar. Zo ook met de dieren en de natuur. Kortom respectvol en waardig naar het leven toe zijn. Sociale rechtvaardigheid. Vergeving. Vriendelijkheid. Vertrouwen. Verbondenheid. Het waren Mandela’s werk-woorden. Steeds meer en steeds weer zijn het ook andermans en mijn werkwoorden. Als ik mijn hart openzet dan kan het een stuk makkelijker zijn in alle geweldloze strijd die nog is te voeren, maar echt gemakkelijk is het niet.

We maken allemaal fouten, we zijn geen van allen volmaakt. Behalve dat we volmaakt imperfect zijn.
Vergeving zou daarom eigenlijk het meest op zijn plaatst zijn, want we weten tóch dat we met zijn allen fouten maken? Ik, jij, wij. Allemaal. Zelf heb ik af en toe nog steeds de neiging om met iemand mee te praten - dat leek mij vriendelijkheid- die tot op het bot  gekwetst is door een ander. Ik moet leren mijn mond te houden en nog meer te  luisteren, luisteren en luisteren. Ik kies ervoor om keer op keer te kiezen om niet meegaan in de wrok en woede van de ander. Ik kies ervoor andermans wrok niet in mij ook nog voeding te geven, want zelf tracht ik  keer op keer op keer voor vriendelijkheid, vergeving en verbondenheid te kiezen. Moge Nelson Mandela rusten in vrede en liefde, maar toch ook onze beschermengel zijn.


Nogmaals dank dat u er was, Nelson Mandela. Dag mooi mens, Moge uw geest van vrede voortleven en jou en mij helpen juiste keuzes te maken.
 
                                            10 december, dag van de mensenrechten en plichten.


logo van de dansen van universele vrede,






Geen opmerkingen: