zaterdag 21 december 2013

Schoonheid



Het zal veertig jaar geleden zijn dat mijn ex echtgenoot, onze hond en ik met de tent aan een meertje ergens in Frankrijk stonden. Het was er zo stil dat je iedere beweging van vogels in de boom vlakbij kon horen. Het zachte geklots van het water als er een briesje stond, ieder geluidje was hoorbaar.

Alles was puur natuur. Sereen. Een heilige plek.

We stonden alleen op die camping. Het was het paradijs, al waren de wc’s vreselijk goor. Franse- op je hurken boven een gat zitten - wc’s waar de caca overal zat. De stank was niet te harden. Brr. Ik wil nog wel eens ergens iets schoonmaken, maar dáar was het mij te gortig. Het was een hele toer om er balancerend je behoefte te doen, gelukkig konden we daarna altijd weer in Adam en Eva kostuum het meer induiken. Onze hond ploeterde spetterend achter ons aan door het water. Het water, dat in tegenstelling tot de wc’s kraakhelder en rustig was en onze naakte lijven omhulde als met helende zachte handen.

Alleen de geluiden die wij maakten weerklonken met af en toe een zuchtje wind dat takken licht deed kraken. De zon scheen uitbundig. Onze hond Prins blafte zelfs ingetogen. Waar het was ben ik vergeten. 

Maar in de avond kwam er leven in de brouwerij. In een huis verderop op een heuvel boven de ‘camping’ werd dan achter elkaar- zeker vijf keer- dezelfde muziek gedraaid. In de stilte van de schemering werd het keihard aangezet. Het stoorde niet. Het paste. De woorden en de muziek zijn me bijgebleven, al vergat ik ze toch wel eens als ik in een dip zat.
We vierden daar de langste dag dat de zon schijnt. Daar denk ik opeens aan terug vandaag. Op de kortste dag van het jaar. 21 december. Ik voel weer de stilte van toen in mij. De natuurgeluiden, samen vol ontzag voor de tent zitten luisteren en kijken. Alles is eenvoud. En  … in de stilte horen we 
http://www.youtube.com/watch?v=UsnEzGIuqtI (advertentie overslaan). Met een glimlach denk ik dankbaar terug.

1 opmerking:

Tilly Kuiper zei

https://m.youtube.com/watch?v=iGR7YaOyg0k