maandag 9 december 2013

Woelen, draaien en een gedachtestroom.



Woelen, draaien en gedachten,
gevoelsgedachten,
haarscherpe beelden
het geheugen werkt feilloos.
Ik wil slapen.

Woelen, draaien en een gedachtestroom
over werkelijk van alles.
Mijn hele leven, dat van mijn kinderen
en dat van vele anderen,
van mijn ouders via andere ouders tot Nelson Mandela,
komt langs.
Slaap lekker lieverdjes zeg ik tegen mijn kids
Waarom werkt mijn geheugen
niet zo goed overdag?
Ik wil slaaaaaapen.

Woelen, draaien en gedachten.
Aan kabbelende beekjes denken
ademen op het ritme van eb en vloed
golfjes het strand zien kietelen.
aan mijn tenen denken.
Slapen lukt nog steeds niet.


Woelen, draaien en een gedachtestroom.
Kiezen om aan fijne dingen te denken
Count your blessings, dankbaar zijn
maar nee, mijn gedachten houden mij
in hun stevige greep vol helderheid,
Van het getal honderd naar beneden tellen,
voorlopig slaap ik nog niet.

Woelen, draaien en gedachten.
Weer opstaan, weer gaan plassen
Beker warme melk maken, de smaak van een beschuit met kaas
doet mij denken aan de nachtdiensten in het ziekenhuis
hoppa, nog meer beelden laten zich vrijelijk zien,
ruiken en voelen
aan associaties geen gebrek.
De patiënten van weleer passeren de revue
en je kon erop wachten, alle mensen die hemelden
in de jaren terminale nachtzorg komen ook even gezellie langs.
Rust in vrede, lieve mensen.
 Destijds had ik ook al slaap.

Woelen, draaien en gedachten.
Dan maar schrijven, proberen er iets van te brouwen
is niet leuk meer. Lieve gedachten, alsjeblieft
hou op
nu,
ga maar lekker slapen.
Uitrusten, al is het nog maar een paar uur.
Ga maar lekker slapen.

Woelen, draaien en een gedachtestroom
die maar niet stopt.
Lieve gedachten nu is nu, écht waar.
Herinneringen, dank je wel
het is te veel
het lijkt wel een lopende band met memories buffet
met constant zijwegen-net als mijn verhalen, wheuheuheu-
en obers die met van alles komen aandragen.
Hm, daar heb je Barbara Streisand ook in mijn hoofd.
Ik kan niet meer, ik wil zoooo graag slapen.

Woelen, draaien en een gedachtestroom
Ssst, ga slapen, ga slapen, ik ga slapen, ik slaap
Slaap kindje slaap, daar buiten loopt een schaap.
En ja hoor, daar komen de tranen.
Ik ga slapen, ik ben moe, sluit mijn beide ogen toe
Ssst stil, ik slaap bijna.

Concentreren op rustig ademen.
Concentreren op slaaaaaaaaapen,
r u u ustig aaaademen
Pfff, nee aaaaa’tjes, nu niet. Wel
heerlijk verkwikkend slapen. Zo broodnodig.
04uur50, over een paar uur staat praatgrage dochterlief
voor de deur.
Dus NU echt gaan slapen.

Welterusten, welTRUSTen zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Geen opmerkingen: