dinsdag 11 februari 2014

Vier honderdste van een seconde



Een vier honderdste van een seconde. Hoeveel is dat? Dat is nog korter dan een tel die in een mum van tijd voorbij is. 

Ongelooflijk.

Van mij mogen de drie snelste sporters op een podium alle drie een gouden plak krijgen, want ik vind dat ze alle drie grootse prestaties hebben neergezet. Ongelooflijk records worden er gebroken tijdens de Olympische Spelen in Sotsji. Ja, ik kan me - heel chauvinistisch - trots voelen op onze schaatsers. Wat hebben ze lang getraind. Wat zijn hun lichamen in vorm. Wat hebben ze goed geschaatst en wat waren ze snel. Diep respect heb ik voor ze.

Vier/honderdste van een seconde sneller dan de minder sneller. Waar praten we over? Ik vind het super knap van allen die zulke prestaties neer weten te zetten. Wat een conditie. Wat een levenskracht.

Zouden mensen steeds sneller en hoger willen sporten? Ja. Op een gegeven moment zal een grens bereikt zijn, dan gaat het zó snel dat je jezelf als in een baan om de aarde lanceert en uit bochten vliegt? Misschien is het een idee om op een gegeven moment te trachten onder de snelste tijden te blijven. Dat lijkt mij net zo moeilijk. Misschien sporten mensen over honderd jaar in slow motion. Ook een kunst en topsport lijkt mij. 

En op zijn langzaamst kan men weer gaan oefenen op sneller.

Voor nu: wat hebben wij het goed gedaan. Wat heeft Nederland goed geschaatst. En wat hebben we een enthousiast koningspaar. Gefeliciteerd Sven, Irene, de Mulder tweeling, Jan Smeekens en alle anderen.

Geen opmerkingen: