vrijdag 14 maart 2014

2) Windturbines

Het is mistig.



Het is mistig in het dorp. Nog net kan ik de omtrek van de bomen aan de Noorddijk zien, alsof alles is zoals het hoort te zijn en een grote stad niet - door middel van een windmolenpark aan de overkant van twee kanalen in razendsnel tempo uit de grond te stampen - ons beschermd landschap heeft verziekt. De afstand van onze huizen tot aan sommige van de windturbines is vergelijkbaar met die van de huizen aan de overkant van de Willemskade in Rotterdam tot aan de andere oever van de Maas ...!
 
Alles is mistig, geen windmolen te zien. Voor het eerst vind ik mist niet erg.

De rechtbank In Rotterdam heeft - naar aanleiding van het kort geding tegen de bouw van een windmolenpark in de achtertuinen van onze dorpen met cultureel erfgoed – besloten dat de vergunning moet worden vernietigd. Dit, omdat het bestuur van de havenstad verzuimd heeft ons in te lichten over de komst van de acht windmolens, die in een maand tijd als een kolossale torens uit de grond floepten.

De vergunning aanvraag moet opnieuw en wij, de omwonenden mogen bezwaar maken. Het is jammer dat de bouw ondertussen verder gaat, de rechter heeft niet aan de wens van de bewoners gehoor gegeven door te eisen dat de bouw zal worden stilgelegd. Rotterdam heeft al laten weten, dat ze een bestemmingsplan hebben en dat plan naleven. Verplaatsen – zoals wij de omwonenden wensen – schijnt naar horen zeggen een heikel iets te zijn. 
Het lijkt mij beter als Rotterdam vlak bij het moderne Centraal Station een paar windmolens neerzet, of elders in de stad of aan de Maas. Dan zou men voelen wat wij voelen. Onze eeuwenoude dorpen met cultureel erfgoed en het beschermde landschap zijn aangerand door een reus Rotterdam met zijn euromastachtige windmolens.

Ga maar eens kijken in de oude dorpskernen van Heenvliet en Geervliet. Het is geen gezicht. Windmolens die –ongevraagd - boven de prachtige kleine woningen uittorenen. Dan heb ik het nog niet eens over het gezoem van draaiende wieken. Een irritante bromtoon, hoorbaar voor zij die gevoelige oren hebben. Naar, horen zeggen, ziekmakend als de turbines dicht bij de bebouwde kom draaien.
De aantasting van het landschap? Kijk maar eens aan het eind van de Stationsweg in Heenvliet richting Markt. Voorheen droomde ik er nog steeds bij weg, nu is het een nachtmerrie zoals boven het Marktplein - waar niemand iets aan zijn /haar beschermde (eh …beschermde?) woningen mag wijzigen - opeens een honderdvijftig meter hoge windturbine uittorent. Dat is helaas niet de enige plek waar het uitzicht niet meer kloppend is.

Gisteren was ik in Zwartewaal. Op éen windturbine na, die niet zo erg in het zicht staat als in Geervliet en Heenvliet, is het nog een ongerept als een maagdelijk oude dametje dat staat te stralen. Het idee dat daar straks reuzen worden gebouwd met vijftig meter lange wieken doet mij pijn en niet alleen mij.

Duurzaam is niet altijd duurzaam.

De mist is opgetrokken en tovenarij …de bouwers zijn in de wolken verder gegaan en weer is een windturbine voltooid. Pal tegenover mijn tuin.Mijn paradijselijke plek.

Ik denk na over het belang van duurzaamheid. Fossiele brandstoffen raken op, maar is het echt nodig om windturbines vlakbij bebouwde kommen en historische beschermde plaatsjes te bouwen?

Tot 28 maart aanstaande mogen wij bezwaar maken tegen het bestemmingsplan en eveneens het verzoek indienen om met de bouw te stoppen. In een huis aan huis blad lees ik dat Voorne-Putten zich moet aanpassen aan de vooruitgang.

Moet? Vooruitgang? Moet vooruitgang? Wat is vooruitgang? Ont-wikkeling? Is alles onwikkeling? Hm.

Mijn gedachten over vooruitgang gaan niet in gelijke tred met de snellerikken van dit digitale tijdperk en ik ben de enige niet. Mijn gedachten over vooruitgang zijn simpeler. Zo simpel dat ik ze (nog) niet in woorden kan vatten. 


 http://www.rijnmond.nl/nieuws/12-03-2014/bouw-windmolens-gaat-door-ondanks-gelijk-bewoners

Vreemd is dit toch. Als burgers papieren hebben die niet in orde zijn. Bijvoorbeeld van een auto, dan mag je er niet in rijden. Wat heeft het wel of niet hebben van een vergunning voor zin als er doorgebouwd mag worden?
Snap jij het?

2 opmerkingen:

Tilly Kuiper zei

Aan veel uitvindingen zitten voors en tegens. http://www.groenerekenkamer.nl/1795/windenergie-nederland-de-dodelijke-keerzijde-van-windenergie/

Tilly Kuiper zei

De tegens bij windmolen vind ik geen goede zaak. Ook als ze niet in de buurt van de bewoond gebied zouden staan.