zaterdag 22 maart 2014

Over de NSS en over Wereld Water Dag



In drie maanden tijd acht honderd vijftig meter hoge windturbines op korte afstand van onze achtertuinen hebben vind ik geen lolletje. Daar komt nu bij dat hemelsbreed - op zeg dertig kilometer afstand - bijna alle wereldleiders zich gaan verzamelen voor de Nucleaire Veiligheids Top De NSS voor een veilige wereld, voor een veilig Nederland. Top. Het geeft mij een gevoel van trots,
Al hoorde ik dat zowat de hele Witte Huis bevolking zich naar Den Haag gaat verplaatsen met even zoveel beveiliging, toch geeft mij dit -nog niet bekomen van generaliserende opruiende kwetsende uitspraken van G.W – een eng gevoel. Je zou kunnen stellen dat Nederland en de stad Den Haag in het bijzonder de meest beveiligde plek van de wereld is. Waarom geeft mij dit dan net zo’n onveilig gevoel als in een woning zijn waar heel veel inbraakpreventie is aangebracht? Omdat men weet dat daar iets te halen valt?
Is de beveiliging zo bang voor aanslagen? Dan trek je het toch naar je toe? Maar ja, voorkomen is beter dan genezen. Ik zou wel willen dat die vermiste Boeing eindelijk eens werd gevonden.
Oké, laten we geen enge gedachten hebben, maar kiezen voor gedachten vol vertrouwen.
Vertrouwen voeding geven.                       



Vandaag -22 maart 2014- is het Wereld Water dag. ( ik ga het woord water veelvuldig gebruiken)

 Het is intens belangrijk om bij de belangrijkheid van water stil te staan. Om er dankbaar voor te zijn. Zonder water zijn we niets, met teveel water evenmin. Daarom …respect voor het water wat we in Nederland zo overvloedig hebben. Schoon drinkwater, water voor de akkers om voedsel en bloemen op te laten groeien, water om te drinken, koken, wassen, schoonmaken, douchen, badderen en zwemmen. Water dat landen met elkaar verbindt. Water waar we over kunnen varen en waar een wereld vol leven in huist als het niet te vervuild is. 
Helend water. Soms beangstigend water. Water waartegen wij ons weten te beschermen dankzij knappe koppen en koene bouwers.
Water dat hier in overvloed stroomt in de rivieren, sloten en achter onze dammen en dijken in de zee.
Respect. Ook respect voor de 60 procent water waar we uit bestaan. Dat maakt het bewust drinken van een slok water heel bijzonder.

Water in mij groet water in jou.

Dank je wel, water.


                                                                                 

Geen opmerkingen: