woensdag 23 april 2014

5) Windturbines.

De wieken draaien weer


19uur.

Stonden gisteren de wieken van drie windturbines –waarvan twee in het verlengde van mijn tuin - niet te draaien. NU zijn deze laatste twee weer onverstoorbaar aan het draai, draai, draaien. Ik word er misselijk door, gallisch, mijn lijf prikkelt en tintelt van de stress en de geïrriteerdheid. Heb de neiging om die wieken eraf te zagen of wat dan ook. Ben bezig gestoooord te worden van al dat gedraai.

Braakneigingen.

Heb weer de milieudienst gebeld, nu niet voor gezoef maar voor het gedraai. Opeens is de koek op bij mij. Ik heb het helemaal gehad met de turbines met hun eindeloze  wiekomwentelingen. Voor zolang ik hier woon? De rest van mijn leven wou ik hier blijven, maar de laatste week heb ik vlucht gedachten. De windturbines zijn de baas over mij, zo voelt dat  en ik vind het vreselijk dat ik zelfs overdag de gordijnen van het raam met zicht op mijn tuin (en die klojomolen) soms potdicht schuif. Zo sneu want het is lente en lekker lang licht. Maar ja, ik kan het zicht op die Perpetue mobile wieken steeds slechter verdragen. Overdreven? Het zal wel.  Duizeligheid en misselijkheid zijn ontstaan door het draaien.

De milieudienst raadde mij aan mijn huisarts te bellen in verband met mijn klachten.Lief bedoeld, maar de huisarts kan die eigenwijze turbines ook niet weghalen. Toch? Ik heb een gevoel richting hoofdpijn. Het is heel lang geleden dat ik dát had. Het is alsof ik in een draaimolen zit en zelf die wieken ben. Wahahaha, zou ik aan het doordraaien zijn? Nou nee en gelukkig kan ik janken. 
Al zou ik maandelijks gratis stroom krijgen, dan zou ik het (nog) niet accepteren. Ik heb namelijk nooit gekozen voor twee illegale windmolens in mijn achtertuin. ( vanaf de eerste verdieping zie ik het hele windmolenpark!) Alle respect voor de uitvinders en bouwers, maar ik vind dat er een andere manier moet worden bedacht om kolossale windgevallen als deze zodanig neer te zetten, dat niemand er last van heeft.                           
En … al plannen om in Rotterdam in het Kralingse Bos de hoogste windturbines neer te zetten? Fijn hoor, die duurzame energie. Lekker goedkoop …

Duurzaam doordraaien van de molens en de omwonenden.      
     `
Of de windkrengen nou weggaan of blijven ik ga toch maar lamellen bestellen en ook dat geeft mij een opstandig gevoel. Ik wil geen lamellen. De lucht was avonds vaak zo mooi. Ontspannen voor het raam naar buiten kijken is er niet meer bij en dat geeft mij een onblij en onvrij gevoel.

Gisterenavond een fijne zangrepetitie gehad, ik ben het alweer bijna vergeten. Mijn korte geheugen krijgt ook het heen en weer van het wiekgedraai. Ha, vroeger in de jaren zestig was er een Café de Wiek in Rotterdam. Waar zou die naam vandaan zijn gekomen? Misschien stond er een windmolen op die plek?
Iemand zei pas: 'je moet (moet?) die windmolens positief zien. Wees positief.'

Heus, ik  probeer mezelf ook steeds wijs te maken dat het meevalt. Maar dat doet het niet. Ja, duurzame energie is positief, maar dat is het niet als mensen voortdurend last hebben van de opwekker van die energie.

Laat ik maar stoppen voor vandaag met deze klaagzang. Het lucht een beetje op en hoppppaaa ik gooi dit op Twitter.


PS Dit is 'slechts' de testfase van de -illegale- windturbines.

Geen opmerkingen: