donderdag 10 april 2014

3) Windturbines


 Mijn tuin was mijn paradijselijk plekje


Mijn tuintje was mijn paradijselijk plekje,
een oase van rust
in de verte industrie geluiden.
Nu domineren twee bijna 'Euromastachtige' kolossen
hoog boven mijn tuin uit.
Aan weerszijden van die twee
de wieken van twee andere
windturbinekrengen.
'Gelukkig' :-( heb ik glaucoom
zodat ik dìe wieken niet altijd zie.

Het misstaat, het ergert mij, het doet mij mijn
open blik -op mijn mooie groene tuin- fronzen.
Ik probeer te mediteren op het gezoef zoefff zoefff,
op het gebrommm
dat sommige mensen niet schijnen te horen.
Hoe is dát mogelijk?
Misschien omdat er éen pal in het verlengde van  mijn achterraam,
-mijn uitzicht op mijn tuin- staat dat ik het meer hoor en ervaar?
Het mediteren lukt me (nog) niet. Voel mij gestrest. Mijn lichaam tintelt
van de prikkels, op dit moment de visuele.

De windturbines zijn TE aanwezig
de ene keer draaien ze langzaam,
de andere keer snel
hangt van de wind af.
Dat draaien is al ellende op zich. Altijd die beweging.
Steeds doen de turbines mij herinneren 
aan situaties waar ik- vooral als vrouw- geen vat op had en heb,
aan dat 'groten'  toch doen wat ze willen
al is er geen omgevingsvergunning

De turbines staan er illegaal
pal op dorpen met een 'beschermd' historisch dorpsgezicht.
Cultureel erfgoed schijnt niet meer van belang te zijn?


Ik zit te overdenken hoe warm water te verkrijgen,
te koken of het huis te verlichten.
Duurzaam zonder dat er ergenis bij te pas komt.
Rust, ik hunker ernaar.
De rust die ik had en waardoor ik nooit de behoefte
had om op vakantie te gaan.
Ik was tevreden met waar ik woon.

Eerlijk gezegd denk ik op dit moment
steeds vaker  aan verhuizen
hetgeen ik niet wil.
Ik houd van mijn woonplaats die dit dorp is,
de industrie in de verte en ook haar geluiden
mogen zijn. De fabriekspijpen zijn niet zo hoog.
Daar hadden we nauwelijks last van.

Ik kijk naar de windturbine die- dichterbij dan
de wet voorschrijft - pal voor mijn én andermans achterraam staat.
Duizelig en misselijk word ik van het gedraai.
gedraai en gedraaaaai.

De witte wieken in de 4  blauwe lucht geven iets mediterraans
ik kan er ook wel schoonheid in zien. Echt!
Knap staaltje werk,
maar oh, wat erger ik mij dat ik mij in mijn huis en tuin moet aanpassen,
vooral als het geluid van de de industrie in de nacht zachter is
klinken voor mijn oren het gewhap en gebromm dat de wieken veroorzaken
harder, irritanter, indringender en gekkkk makend.
Al een paar keer de Milieudienst gebeld in de nacht,
maar ja ... dat zet ook niet veel zoden aan de dijk
ipv zoden staan er die turbines aan diezelfde dijk.

Dus ... meer oordoppen en pammetjes kopen? Als ik wil gaan slapen voor de rest van mijn leven het slaapkamerraam dicht? Luxaflex kopen voor mijn  mooie grote tuin achterraam? Een vuurkorf is ook nooit weg. Veel kaarsen, zelf kaarsen maken?

pggggg@ zwaaarrrr geirriteerd.

Jaa jaaaaa, ik weeeeet dat er ergere dingen zijn.
En vandaag heb ik er -nog binnen- niet te veel last van. Wel visueel.

Maar die irritatie ....

Pfff zen zennn zennnnnn zennnnnnnn

ZEN.

Ik houd van duurzaam, maar niet van deze windturbines. Okee, ik ga delen van mijn raam met iets afplakken waardoor ik het gedraai in ieder geval niet meer zie.

TE zot voor woorden.

Rotterdam, wanneer worden er windturbines langs de Maasboulevard gebouwd? Of langs de Kralingse plas?
Gekke vraag? Hm, net zo gek als dat er hier turbines staan.



------------------------------------------------------------


http://www.rijnmond.nl/nieuws/14-04-2014/windmolens-vooral-veel-herrie-bij-noordwestenwind

http://www.windmolenklachten.nl


2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Tillie.
Samen met een vriendin heb ik een groepjt sacraal dans. Morgen dansen we rond seringen, en we gaan twee van je gedichtjes / haiku's voorlezen. We vinden ze erg leuk. Bedankt voor het gebruiken!! fijne dagen en hartelijke groeten van Karin uit Limburg.

NB Je maakt hele mooie schilderijen, en ik zie zóóó veel liefde in je tuin!!! Bedankt dat we ff mee mochten genieten.

Tilly Kuiper zei

Dank je wel, Karin uit Limburg.Fijn dat je het mij laat weten.
Welke gedichtjes/Haiku's gaan jullie voorlezen?

Die over de seringen?

<3e groeten en mooie Pasen,

Tilly ...die wel een beetje grijnst dat je je berichtje bij windmolenklachten plaatste.