zondag 4 mei 2014

Dodenherdenking 2014


Wij herdenken,
wij gedenken
Zij, die voor onze vrijheid
 zijn 
vermoord of omgekomen
door uitputting of op een andere manier.

Laatst zei iemand: ‘het is al zo lang geleden.’
Dan zeg ik op een dergelijke zin: ‘het is als gisteren.’

Zij, die werden gediscrimineerd op een afschuwelijke wijze.
 Waarom?
Nog steeds begrijp ik het niet.
Zij, jong en oud,
 die op afgrijselijke wijze hun laatste jaren moesten doorbrengen.
Waarom?
Nog steeds begrijp ik het niet.
 


Wat ik wel weet is dat ik het doodeng vind,
hoe éen individu een heel volk kon ophitsen
zodat het zijn waandenkbeelden ging geloven en volgen.
Doodeng,
hoe éen individu over medemensen oordeelde,
veroordeelde
tot niet menswaardig zijn
nog steeds hebben we er geen woorden voor.

Eng, omdat er nog steeds vele plekken op aarde zijn
waar oorlogen woeden.
Soldaten, die nu nog leven, vochten er.
verloren hun kameraden op manieren.

waar de overlevenden nog niet over kunnen spreken.

Laten we alsjeblieft steeds weer
met zijn allen de intentie hebben
om
humaan te zijn,
in onze woorden en daden 
in ons doen en ... laten.
 
'Wat u niet wil dat u geschiedt
doe dat ook een ander niet.'

Verbaal en non verbaal humaan zijn.



Geen opmerkingen: