dinsdag 6 mei 2014

Je volwassen kinderen, jij en Facebook.



Hoe mag jij je – als ouder zijnde – gedragen op de Facebook pagina van je meerderjarige kind?
(Dit schrijf ik in het kader van Bevrijdingsdag en de vrijheid van meningsuiting. Ik mag lekker schrijven wat ik wil. Ik vind het grappig, dat ik het   …durf.)

De bedoeling is dat dit een humorvol stukje wordt en als een volwassen kind hier aanstoot aan neemt?  Jammer dan. Vette pech. Dan is het geen volwassen gedrag, net zoals ik nu ook lekker zit te kleuteren, te puberen of hoe je het wilt noemen.

Jouw meerderjarige kinderen en Facebook daar heb ik het over, want minderjarige kinderen en FB lijken mij een totaal ander verhaal. Ik ben oprecht dankbaar dat er nog geen internet en social media bestonden in de tijd dat mijn kinderen klein waren.
Hoe ga je met je volwassen kinderen om op hun Facebook tijdlijn? That’s the question. Het lijkt gemakkelijker dan het is. Je wordt als vriend geaccepteerd, maar ... daarna moet je je écht koest houden. Want éen misstap in de vorm van een (te) serieuze, humorvolle opmerking of gewoon zomaar een woord–omdat je denkt ’laat ik ook eens vlot doen’ - of omdat je vergeet dat je niets mag posten, wordt afgestraft. 

Éen woord op de FB tijdlijn van je volwassen kind zetten kan je gegarandeerd een preek opleveren in de vorm van zich steeds herhaalde zinnen in een privé bericht. 

Ja, ik weet. Jij, ouder, bent ook maar een mens en je denkt misschien: ‘huh?’ waar gaaaaat dit over als je belerende zinnen toegezonden zou krijgen per privé bericht? Nou, bijvoorbeeld: als reactie op bijvoorbeeld alleen het woord: sterkte. (leuk he? Wahahaha) En misschien krijg jij, ouder, de neiging om te denken. ‘Dan ontvriend mijn kind mij toch? En misschien denk jij er heel even aan je kind te ontvrienden. Maar ja, daar zeg je me wat. Dát is heftige shit. Want je moeder en jij  je kind ontvrienden doe je niet. Dat lukt niet. Dat lukt beide partijen niet.'
Het gaat er om dat je doorhebt dat je wél mag zien wat voor lollige, interessante, grappige of cynische dingen je kind op zijn tijdlijn schrijft. Echter …Belangrijkste opvoedregel voor ouders. Bemoei je er niet mee. Wat hij of zij ook schrijft :’bemoei je er niet mee.' Al ben je zelf in wat voor leuke bui of meelevende bui of ...erger, een opvoedkundige bui. 'Laaaat het. Wees wijs. Onthoud dit goed.'
Of ...je zou toestemming moeten krijgen. 
Vrijheid van schrijven geldt niet voor jou- als ouder- op de tijdlijnen van je kinderen. Nooit. Vroeger kon je ze opvoeden.

Nu voeden ze jou op.

Zie het maar als stiekem in hun leven mógen gluren, dat is een eer al staat er soms de grootste nonsens. LOL

Gedraag je, ouder, doe niets. Schrijf niets. Behalve op Bevrijdingsdag. Dan mag het even, zoals ik het mijzelf nu toesta. Maar wie weet wat de gevolgen zijn? Maak je borst maar nat. Wahahaha
Zie het maar als een kans om te helen, want er komt een moment dat je innerlijk kind of erg verdrietig wordt, zich afgewezen voelt of ... in opstand komt. En terug wil gaan keten zoals dit persoontje nu doet. Ik kan het niet laten dit te schrijven en lach me suf.
Nog een paar minuten Bevrijdingsdag.:-D



Geen opmerkingen: