vrijdag 23 mei 2014

Mijn mening. Ik ben het zo zat. Gedachten aan G.W.




 Dit moet me echt van het hart.

In ons land heeft de vrijheid van meningsuiting een grote plaats. Echter, er zijn mensen vind ik, waartegen ik zou willen zeggen: ‘Stop eens met kwetsende uitlatingen te doen waarmee je een ander of …een ander land en een ander volk mee kunt beledigen. Gewoon ermee stoppen. We leerden toch van onze ouders dat wij fatsoenlijk met ons medemens moeten omgaan? Nou dan. Gedraag u.

Wij leren onze kinderen toch eveneens om op een fatsoenlijke manier te spreken en juist omdat we de vrijheid van meningsuiting hebben, wil dat nog niet zeggen dat zij/wij zomaar alles kunnen zeggen wat in ons opkomt? Eerst bezinnen en denken wat iets zou kunnen bewerkstellingen, dat gaf ik mijn kinderen mee.Waarom provoceren?

Ik schaam me soms, mijnheer Geert Wilders, dat men in het buitenland denkt dat wat u uitspreekt de mening is van heel Nederland en dus ook van mij. Gelukkig is dit niet zo. Heel Nederland bestaat uit tientallen diverse politieke partijen. Dat mag en kan hier. Democratie, een intens groot goed. Maar ik heb er genoeg van dat u er van alles uitflapt en als woordenbommetjes achterlaat terwijl het grootste deel van Nederland daar totaal niet achterstaat.

Woorden zijn kostbaar. Gesproken woorden hebben positieve of negatieve gevolgen.Waarom maakt u kapot dat wat onze ex koningin Beatrix heeft opgebouwd door haar respectvolle, waardige, waardevolle, vriendelijke manier van met andere staatshoofden om te gaan? Zij maakte verbindingen. Zij was ons visitekaartje en ik weet zeker dat ons nieuwe Koningspaar dat ook is en zal zijn. Koningin Beatrix deelde muziek, dans, schilderkunst en andere kunstuitingen met andere staatshoofden.Omgekeerd ook en dat vind ik grandioos. Zij was een Bruggenbouwster, zoals ik eerder elders in mijn Blognschreef. Samen eten en drinken doet wonderen. Samen van cultuur genieten ook. Dát in stand houden is belangrijk, vind ik. Evenals de vredevolle wijze van handel bedrijven die vaak-zover ik het begrijp- werd aangezwengeld door haar komst.

Een vermeden gevecht is een gewonnen gevecht. Met vriendelijkheid naar een ander Volk bereikt u echt veel meer, mijnheer Wilders. Ik vind (dat mag ik vinden) dat een politicus diplomatisch zou moeten zijn. Wat denkt u te bereiken met al die woordenaanvallen? Ik ben het zó zat, ik heb er zó genoeg van en ik ben heus de enige niet!

Denk na voordat u iets uitspreekt of laat zien. Ieder mens ademt dezelfde adem in en we zijn en leven toch allemaal samen op deze planeet om er iets van te maken? Aanval lost nooit iets op. Zeker niet op uw manier, vind ik. Best eng om dit te schrijven, maar het mag en ik doe wél mijn best om niet kwetsend te schrijven, terwijl u vele andere medelanders wel raakt door uw recente acties waardoor sommige mensen opeens geen werk meer hebben. Dat vind ik schrijnend. Ik wou dat ik een manier wist waardoor ik kon uitleggen in het Arabisch dat u niet Nederland bent en evenmin alle Nederlanders bent. Ook dat velen het zeer erg en spijtig vinden dat u zo handelde. En ... dat het gros der Nederlanders niet achter uw uitlatingen staa!. Ik voel mij zowel boos als verdrietig dat u ons land zo in diskrediet brengt en dat u een ander land en  diens religie schade heeft gedaan door uw manier van provoceren vind ik nog verdrietiger,
Een politicus zou niet zomaar woorden - die een ander Volk zó kunnen raken- de wereld in mogen slingeren. Dat mogen kinderen op school ook niet.

Wees een bruggenbouwer, mijnheer Wilders. Landen, volken, culturen hebben zoveel met elkaar te delen, juist omdat we allemaal zo verschillend zijn. 

Kopjes thee drinken met medemensen over de gehele wereld is ook voor een politicus heus niet zo gek. Het getuigt van goede wil. Het verbindt!


PS, ik besef nu nog meer dan anders dat de vrijheid van meningsuiting zo iets kostbaars is en ik voel mij dankbaar. Nog nooit heb ik zoveel: ik vind geschreven.

1 opmerking:

Anoniem zei

Lieverd, ik ben trots op je. Op je mening, op de manier waarop jij je mening verwoordt, op je moed..... En zoals jij hier zelf al schrijft: jij bent zeer beslist de enige niet, die dit zo voelt en vindt!
Je Zuni

En, Meneer Geert Wilders, léés bovenstaande stukje alstublieft en laat het op u inwerken, denk erover na.... alstublieft!