maandag 5 mei 2014

Vrijheid & Verbondenheid (glasschildering)


                                             Glasspainting: Freedom& Connection
                                      Glasschildering: Vrijheid & Verbondenheid
                                                               mei 2014


Een lang gedichtsel schreef ik daarnet over vrijheid, verbondenheid en vriendelijkheid bij bovenstaande glasschildering. (het is een en hetzelfde werk. De v maakte ik er later in.)

Te langdradig vond ik het gedichtsel worden.

Vrijheid is soms iets laten. Iets niet perse moeten. Vrijheid is wél een mogen. Ik mag van mezelf dat gedichtsel hier plaatsen, maar het hoeft niet. Dat lijkt een mij beperken, doch het is mijn vrijheid. Het is mijn vrijheid om keuzes te maken. Niet altijd mijn mening hoeven te geven en delen, vooral niet als ik het persé in het kader van vrijheid van meningsuiting wil doen. Het gevoel dat ik mag schrijven wat ik wil en in mijn blog plaatsen wat ik wil is een niet vanzelfsprekend geschenk waar ik dankbaar voor ben.

Vandaag kies ik ervoor om er nog beter over na te denken dan anders. Misschien dat ik ooit door mijn schrijven een constructief verschil mag maken in andermans leven? Wie weet.

Net als wel of niet de vlag mogen uithangen vrijheid is. Ik kijk naar buiten en heb een feestelijk, dankbaar gevoel van vrijheid vieren.Het rood wit blauw wappert rustig en vrij aan de vlaggemast die aan de gevel van mijn woning vastzit. De lucht is zachtblauw mooi. Het is een zonnige dag. Wij -vlaggers- zijn slechts met vier vlaggen zover ik het nu kan zien. Dat maakt me een beetje triest.  Maar ja, we leven in vrijheid. We mogen en kunnen kiezen. Daar gaat het om. Later op de dag tel ik er meer.

Ik denk terug aan mijn moeder die tijdens de oorlog in haar verpleegstersuniform stiekem voedsel en kleding bij gevangenen wist te brengen. Op haar fiets met houten banden hobbelde ze kilometer na kilometer het land door. Ze was dapper!
Ik denk terug aan mijn vader die ondergedoken zat en ...weloverwogen schreef en pisidiums determineerde.
Ik denk terug aan mijn vaders partner. Gisteren googelde ik haar, doch vond niets op het world wide web. Meggy François- Klaasse was verzetsstrijdster en mede dank zij haar zit ik nu in vrijheid te schrijven. Ben begonnen over haar te schrijven. Het heeft tijd nodig, want ze was me er eentje. Helaas kon ze nooit over het verzet vertellen. Ze kon het niet.
Meggy rust in vrede. Dank je wel dat je Papa gelukkig maakte en dank je wel dat je in het verzet zat en dat we mede dank zij jou in Vrijheid leven.

            

                                                        Vrijheid & Verbondenheid.

                                                                             V
           Met de V kun je vele gevoelens opwekken door krachtige helende V woorden te maken.



Geen opmerkingen: