woensdag 4 juni 2014

Allergisch




Bent u een oudere?
Ben u  met pensioen?
Wordt u ook door velen generaliserend in het vakje bejaarden gestopt?
Ja, ja, want- zegt men- boven de vijf en zestig levensjaren val je onder de bejaarden. Ook ik.

Weet je -ik neem de vrijheid om op de tutoyeer tour over te gaan- waar ik afschuwelijk, vreselijk, ontiegelijk, verschrikkelijk allergisch voor ben? Misschien ben jij – even een bejaarden onderonsje – óók wel net zo allergisch? 

Allergisch dat ‘bejaard zijn’ geassocieerd wordt met alleen maar Bingo!

Net keek ik naar Utopia, de live reality-tv serie. Ja, ik ben nog steeds  een bejaarde volg- voyeuse die waarschijnlijk niets anders te doen heeft omdat ze geen bingo speelt ;-P?- Wat was het geval? In Utopia kwam  een bus met bejaarden op bezoek. Ja ja, de bus ook:-)
Zegt de warme aangenaam klinkende voice-over ( ik ben nog steeds stik nieuwsgierig  bij die stem hoort)
‘Zeg je bejaarde, dan zeg je bingo.’ Huh???
Nou ja, zeg.
‘Hap’ doet Til.Op de kast. Lol.
Kijk, nu kan ik naar talpa tv gaan schrijven. (Wederom heb ik niets beters te doen omdat ik geen bingo speel? Wahahaha)


Maar nee, ik sublimeer mijn lichtelijke irritatie en schrijf & plaats dit lekker in mijn Blog, terwijl mijn overleden vader in de geest glimlachend meekijkt. LOL.
Ik voel mij intens een dochter van mijn vader, die op bijna zeven en negentig jarige leeftijd overleed. Hij had vele passies/hobby’s. En zo zijn er veel meer ouderen die zich met van alles en nog wat bezig houden. Invulling aan hun leven weten te geven. Kunstzinnig zijn. Bingo vind ik niet kunstzinnig, bij bingo gebruik je de hersenhelft die de meesten hun leven lang gebruikten.

Daarom een verzoek om ouderen niet met alleen maar bingo te associëren.
Een oudere is een persoon die meer waard is dan alleen maar bingo spelen. Mocht diegene daar zelf voor kiezen? Helemaal prima. Doch, dat dit door anderen bepaald wordt als de enige bezigheid? Nee. Brrrr. 
Zelfs als iemand dement is, dan nog is het belangrijk om uit te vogelen welke interesses iemand heeft of had, dan pas kun je zeggen: ‘Bingoooo’


@ Laura en vele anderen, een nieuwe samenleving opbouwen? Dan ..vooroordelen afstappen, ook met betrekking tot de oudere medemens.Maar ...je bent een lieverd en bedoelde het goed. Je bezorgde de bezoekers een leuke middag. Top.


Geen opmerkingen: