woensdag 18 juni 2014

Australië- Nederland



Daar zit ik dan voor mijn lappie's beeldscherm te typen. Ondertussen staat de televisie aan, afgestemd op Brazilië, voor de WK voetbalwedstrijd Australië- Nederland. Af en toe kijk ik, ik hoor genoeg. Ben blij dat ik niet een echte voetbalfanaat ben, want die zou zich erg druk maken. Wat ben ik dan wel? Eh … een chauvinistische Nederlandse? Ik vind dit soort evenementen meebeleven op een afstand leuk, om het feit dat wereldwijd veel Nederlanders zich verbonden voelen met ‘onze ‘jongens in eenzelfde emotie en landsgevoel. Oh wee als de jongens niet presteren naar de hoge verwachtingen van de kijkende Nederlanders. Zijn ze dan  gelijk gediskwalificeerd door ons, het volk?
De jongens doen hun best. Oh, er komt een nieuwe in- nummer 21 heeft hij - in plaats van een ander die op een brancard word afgevoerd. Ik heb even wat gemist. Na ja, ik kijk ook niet met volle overgave, maar doe toch mijn best om mee te leven.
Ja, ik sta achter de jongens, ook als ze verliezen. De sterkste ploeg zal hoe dan ook winnen.
Het is pauze.
De stand is 1-1.
Rust.


19uur20. Ondertussen is het 2-2 geworden. Yess. Kom op, jongens, gaan met die banaan. Voetballen.
Het is nu eenmaal een wed-strijd, een com-petitie. Gewonnen schijnt er te moeten worden.
Gek woord is com-petitie. Een petitie om te commen. What's that? Comt/komt allen te samen. En dát doen ze. Yessss. Weer een doelpunt voor ons. WIJ doen het goed. Woehahahaha. Wij staan op 3 doelpunten versus Australië.
Het begint spannend te worden. Ritje in de achtbaan, op en neer. Alle kanten gaat het op, aap ik de verslaggever na. Poeh, poeh. Voel jij je ook zo Nederlands? Ik wel.
Wij zijn aan het winnen en ik ga de afwas doen. Dat leidt wat af voor het volgende doelpunt. Kunnen de jongens het rustiger maken. Is er geen druk op. Hahahaha.


Eindstand. Het is 3-2 voor ons geworden. Het is grappig dat het met sporten 'ons' is als 'we' winnen. Doch.zij als wij verliezen. Of .. is het opeens zij als zij verliezen? Wij, we willen alleen maar winnen? Dus ...als we verliezen is het gelijk zij?

Psychologisch dingetje


Geen opmerkingen: