maandag 2 juni 2014

Een soort familiegevoel (gedichtsel)



Mee
met twee vriendinnen naar een café,
een literair café chantant
Verwelkomt worden in het Frans
schenkt mij
een warm familie gevoel,
als je snapt wat ik bedoel

Een podium, een  gitaar,
een microfoon en een versterker
wachten op hun beurt, stil
in het geroezemoes.

Aan weerszijden van de ruimte
tafeltjes waaraan
stoelen bezet
door vijfentwintig plus twee hondjes
die met grote ogen rondkijken.

Kennismaken, een babbel,
gezellige, knusse warme sfeer.
Iets te drinken bestellen.
Gastheer en gastvrouw
lopen
af en aan
overal een praatje makend.
Het geeft mij een soort familie gevoel
als je snapt wat ik bedoel.

Dan, beklimt gastheer Asher het podium,
een Frans chanson klopt aan bij mijn hart en ziel,
de deur naar mijn jeugdjaren gaat weer eens
open en het lied raakt mij warm aan.


Een lach en een drankje
Gedichten, proza, haiku's en meer dan éen lied.
Daar komt het voorafje,  mmm lekker
Dan weer een Frans lied, nu voor mij.
Ja hoor, de deur naar mijn jeugd
knalt nu  wagenwijd open.
Wham, de klanken en de taal raken mij vol
midden in mijn herinneringen.

Ik zie ons huis,
Papa, Maman en broerlief,
zij zijn niet meer
Het gemis,
heimwee naar Frankrijk
en ook niet
welt omhoog samen met tranen
én
dankbaarheid.
Een soort familiegevoel  daar in het café
als je snapt wat ik bedoel.

Met vriendin maak ik een grapje.
Poe, poe die Asher kan zingen met
zijn volle warme stem
gaat mij niet in de koude kleren zitten.

De hoofdschotel smelt op mijn tong, vis,
worteltjes, patatjes,slaatje
Complimenten aan de chef en ieder in de keuken.

Edith Piaff zingt op de achtergrond
mij meevoerend naar  Parijs
waar ik met mijn vader
in éen van de vele  eetcafétjes zit.
Mijn vader bezocht ze graag,
allen met buitenlandse keuken.
Dan terug, hier en nu
in dit Café Chantant.

Het is een mooie middag en avond,
een prachtige reis.
Voel mij gevoed in vele opzichten,
Opeens erkennend dat ik mij deels Française voel.

Ja, vanmiddag
was vervuld met
een soort familie gevoel,
als je snapt wat ik bedoel.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Heel mooi...

Jan Bontje

Tilly Kuiper zei

Jij ook dank voor de mooie middag/avond Jan.