maandag 30 juni 2014

Spraakverwarring



Wat denk je bij onderstaande zin?
Het is koel weer. Wat is dit een gruwelijk feest, de mensen zijn er echt vet.

Ik denk dan dat het fris weer is en dat er een vreselijk naar feest gaande is met allemaal afschuwelijke toestanden  en de bezoekers ervan zijn moddervet zo dik. Althans die plaatjes krijg ik in mijn gedachten.

Mispoes: de vertaling- in de huidige tijd- van cool, gruwelijk en vet  is:
Cool is top, fantastisch
Gruwelijk: nog fantastischer, grandioos
Vet  wil zeggen, formidabel.
Derhalve is het: Het is grandioos weer. Wat is dit een fantastisch feest,  de bezoekers ervan zijn formidabel.

Hier moet ik wel  erg aan wennen.  Een gruwelijk boek is een steengoed (vet) boek leerde ik kortgeleden.
Maar ….wat als iets echt gruwelijk is? Vreselijk, afschuwelijk naar is? Hoe heet het dan? Weet jij het lezer?

Geen opmerkingen: