vrijdag 25 juli 2014

Wij delen allen dezelfde adem (gedichtselachtigheidje)





Heen en weer
gewaaid
worden de takken.
Ja, er wordt druk gezwaaid
Dank je wel, bomen.
Dank voor jullie schoonheid, zuurstof,schaduw
en al  de andere geschenken.
Het spel van heen en weer bewegende bladeren
waar zon en maanlicht
dag na dag weer doorheen kan dansen
totdat alleen nog takken over zijn,
een kale boom
zonder opsmuk. Altijd zijn jullie mij zo lief, zo lief.'

Mussen zwiepen nog wakker
 mee in de avondwind,
Dank je wel bomen voor de stevige stammen
waar ik zo lekker tegenaan kan hangen
mijmeren
terwijl levenskracht mij oplaadt
voel ik hoe jullie wortels zich verspreiden
onder de grond andere wortels aanrakend
als een eeuwigdurende 
boodschap van verbondenheid.

Dank bomen voor het voorbeeld.

Ik zit aan de tafel die ooit boom was,
op een stoel
die ook ooit boom was. De oude houten kast van mijn moeder
fluistert zo zacht mogelijk haar verhalen.
Op zolder hoor ik hard de vloer kraken. Levend hout.

Ik houd mijn adem in,
adem uit en adem jouw geschenk weer in, boom

Zuurstof. 
Adem.
Zonder, houden wij het drie minuten uit.
Drie minuten maar.
Wat een wonder is ademen toch.


Dank je bomen  voor je hout waarvan de meubelen en het huis is gemaakt.
Voor de vele  uitvaartkisten deze dagen, zelfs na de dood
omhul je ons nog.

Het kind in mij zou oorlogen willen kunnen stoppen,
Dat kan ze niet.
Maar ik laat haar toch stilletjes schrijven..
‘STOP nou eens, oologsvoerders. Denk eens na …en voel
dat het leven als een geschenk bedoelt is.
Al dat geschiet en gedood lost niets, maar dan ook niets op.
STOP met landje pik of wat dan ook.
Vrede is een keuze.'
 

We delen allen dezelfde hartenklop.
wees stil, en voel haar, 
voel haar in de natuur.

We delen allen dezelfde adem!

Op de televisie zie ik bomen in gebieden waar strijd is,
onverstoorbaar staan jullie daar
stil, om je heen is men druk
bezig met vechten


jullie worden vast gezien

weer

ooit.


Dank voor jullie geven, bomen.




                               http://youtube.digru.com/?v=1837&t=Le+Vieux+Chene



http:www.worldpeaceflame.org

Geen opmerkingen: