zondag 13 juli 2014

Zondagsstilte


Zondagsstilte
Minder verkeersgeluiden
Alles klinkt gedempt
zelfs vogelgeluiden.
Nederland komt bij van het WK
3-0 is niet niets, wij hebben brons.
We komen bij
in een warm bed, met een dak boven het hoofd,
elders in de wereld is het bar en zo boos.

Zondagsstilte
Ik voel me nederig
dat ik stilletjes van de dag geniet
er dankbaar voor ben
wensend dat bevolkingen in de  te bar en te boos landen
eindelijk tot een oplossing, een keuze komen.
Al dat verdriet wederzijds. Al dat onmenselijke leed. 
Al die woede. Al die destructie. Al die aanvallen.
Al het verdedigen.
Vicieuze cirkel van verdriet, angst, woede en vijandigheid. 
Zou gewoon stoppen niet de remedie zijn
in de boze, gekwetste landen?
In woedende, zo gekwetste mensen
waar dan ook?

Kiezen voor vrede ?
Het is zo moeilijk, maar zo simpel?
Het is zo simpel, maar zo moeilijk?
Laat ik mijn mond maar houden,
'k heb te makkelijk praten.

Zondagsstilte.
Een duif komt vlak bij op een tuinstoel zitten.
Vredesduif?
Ik steek een wereld vrede kaars aan,
méer weet ik niet te doen.

De duif vliegt op
als een boodschapper.
Tranen in mijn ogen, onmacht
mijn hart krampt,
  toch krachtig
   verbindt  het zich.

Stilte?


                                                                     

Logo van de Dansen van Universele Vrede (c)

                                                                            http://www.worldpeaceflame.org/nl/de-world-peace-flame


Geen opmerkingen: