vrijdag 15 augustus 2014

Gedachten kiezen, ademen, zingen



Gedachten kiezen.

Ademen. Doooorademen.

Het is opeens eenvoudiger nu ik de gisteren gekochte oordopjes in heb. Een VALK.org oefening helpt mij ontspannen de dag in te gaan. Vandaag staat in het teken van ademen en doorademen.
Dankbaar dat ik er de tijd voor heb, mij even afvragend hoe ik het vroeger deed met gezin en ook met werk. 

Na ja, nu is nu.

Gisteren benaderde een koorgenote  mij om te vragen of ik weer kom zingen na de zomerstop. Ik zei: ‘ ja.’ Want vlak daarvoor had ik het namelijk zelf al besloten. Hoppaaa onder de mensen. Pijnlijke heupen of niet. Heup heup hoera.
Het is wél zo dat ik die dag eveneens de jaarlijkse borstkanker controle heb. Meestal wil ik dan avonds alleen zijn. Voor het eerst mammogram, onderzoek en uitslagen in éen keer op dezelfde dag. Dat scheelt een berg- lees een week-stress. Echt een verbetering. Vertrouwen dat de uitslag goed zal zijn.

Oké dan. Het ziekenhuisbezoek en retour naar het koor op één en dezelfde dag. Ik doe. 

De oordopjes vind ik een uitkomst. De hele ochtend zing ik al en oefen choreo met de muziek van mijn partij die nu duidelijker te horen is, waar ik ook ga en sta in huis of tuin. Ideaal ook wanneer ik ga reizen en me zal laten vervoeren: -D. In auto of openbaar vervoer. Trein, metro en vliegtuig. 



Zonder oordopjes in maak ik mijn dagelijkse wandeling en geniet van het mooie eiland waar ik woon en leef. De rustgevende stem van de VALK.app  weerklinkt als een echo tezamen met muziek tijdens het lopen. Ik zing een repeterend tussenstukje zing. Do be do be do be do be do. 

DO BE voelt opeens sterk in mij.
To be and to do! Hey!?  
Zijn en doen. Ik ben en ik doe. 

Wat een mooi tussenstukje is dat do be do be do be do. Nooit eerder stond ik er bij stil. Nu ook niet, want ik ben in beweging en wandel het dorp rond. In gedachten ervaar ik mijn vader, die met zijn humor de boel opleukt.

Weer thuis zit ik hier en nu achter de pc.

Op de nummermelder van de telefoon zie ik dat er weer een mij onbekend lang buitenlands nummer heeft gebeld, De vierde, is het vijfde keer? deze week al, het begint zeer irritant te worden maar ik blijf rustig.
In gedachten ben ik even bij mijn zoon die een paar dagen Lowlands geniet. Hij zal het vast fijn hebben. Dochterlief heeft eveneens een vrije dag.

Vertrouwen is meester van mij. Mét een gezonde dosis wantrouwen.
Ik voel mij intens dankbaar en pak de oordopjes.

Het woord Trust staat op de verpakking.

Pianomuziek danst door en om mij heen. De telefoon ging net, alweer een lastigvallen telefoontje. Ik ga eens maatregelen nemen.

Trust.

Geen opmerkingen: