zondag 17 augustus 2014

Herfstige zomerdag



Zomerse zondag,  herfstig gekleed
Buiten is de temperatuur gezakt tot achttien graden
binnen is het twintig.
Een hemd en sokken voor het eerst weer aan,
een pashima om
Wij kunnen ons kleden naar het weer.
Wij, hebben een woning die ons beschermd.
Wij?


Iedereen trekt zich terug in hun huizen.

De ventilator nog laten staan of al naar zolder?
Nederige, krachtige  dankbaarheid vervult mij.

De buurvrouw gaf me snel de krant over de heg
Gisteren sloeg ik het nieuws over.
Het nieuws.
oh, wat een ellende.Tragedies.

Lieve mensen elders, ik bid dat jullie veilig zijn.

Machteloosheid vervult mij.
Mijn hart verbindt zich met andere harten
Sterkte wensend.
En ik maak mij druk over hoogtevrees en dergelijke?
Wat vluchtelingen te verduren hebben
lijkt me te erg om te verdragen.

Ik steek een wereldvrede kaars voor jullie, mensen in nood, ver weg, aan
Moge mensen van goede wil
op jullie pad komen om jullie te helpen. Dat wens ik julle toe.
Dan help ik in de buurt. 



Geen opmerkingen: