zondag 10 augustus 2014

Voor het slapen gaan gedachten



Naar Brigitte Kaandorp gekeken, ze maakte mij aan het lachen hoewel ik haar wel druk vond. Ondertussen moest ik toch steeds weer denken aan wat er in de wereld gaande is op vele, vele plekken en  aan de massa mensen in het nauw gedreven op een berg door razende mannen, hun gezicht bedekt, die afschuwelijk wrede methoden gebruiken om ‘hun zin’ te krijgen. Hebben zij nooit warme liefde gekend? Compassie? Verbinding? Weten ze wat humaan zijn, is?

Waarom terug naar barbaarse middeleeuwse toestanden of nóg verder terug? Waarom? Om denkbeelden op te leggen? Zij, die net als iedereen ooit een klein kind waren ... doden nu. Doden ook kinderen. 

Afgrijselijk.

~~~~

 Om mijn gedachten om te denken luister ik naar een televisie zender waar alleen Crooners zingen. Mannen met zachte lage stemmen. Dream the impossible dream hoor ik op dit moment van schrijven. De stroom water van het filter in het aquarium kabbelt als een watervalletje om de droom van vertrouwen een duwtje te geven en ik hoor mijn poezebeestje rustig brokjes eten in de keuken terwijl de naampenning aan haar halsbandje tegen het voerbakje tikt. Samen met de bewegende wijzers van de klok en het doffe geluid van mijn vingers die de lettertoetsen aanslaan is ook dit een vredig muziekje.

Stilte heeft vele geluiden.
In de stilte hoor je meer
zie en ervaar je meer
van alles wat er is.
Soms, van alles wat er niet is.

Een lamp gaat automatisch uit. Langzaam kom ik in het donker te zitten. Bijna bedtijd. Nog twee lampen aan die ik zelf straks uitdoe. Smile, just smile zingt een crooner. Even nog wat dansbewegingen maken. De stijfheid van het zitten eruit bewegen. Avondgymnastiek in plaats van ochtendgymnastiek. Eigenlijk is het best grappig zoals ik avonds door de kamer beweeg. Naar de stemmen van crooners luisteren in de avond en de nacht werkt zo geruststellend kalmerend. Het voelt voor mij als dat er liedjes voor het slapen gaan worden gezongen. Verdrietige maar ook blije. 
Oké, einde geschrijf voor nu.
                                                   
Welterusten, slaap een veilige nachtrust, lezer. Ik steek weer een virtueel wereldvrede kaarsje aan en een kloppend hartje mij verbonden wetend met allen die van goede wil zijn en met de mensen die eveneens een wereldvrede vlam kaarsen branden en doorgeven.  Hart tot hart groet ook voor de mensen in conflictgebieden.
 

www.worldpeaceflame.org



4 opmerkingen:

Tilly Kuiper zei

afgelopen nacht niet geslapen.

Jullie?

Thea zei

dapper ben je en wijs , knufTH

Tilly Kuiper zei

dapper? wijs?

Tilly Kuiper zei

(((Thea)))