zondag 21 september 2014

Vredesweek, ontwapen je met Vrede



De Vredesweek

Sinds een paar maanden ben ik erachter dat er jaarlijks een week voor Vrede is(en niet alleen éen internationale dag). Georganiseerd door PAX. Dit jaar is de week van 20-26 september en ze staat in het teken van ontwapen je met Vrede.
Begint Vrede niet altijd met een oprechte(uit het hart) ontwapende, glimlach? Via dit schrijven glimlach ik naar je. Misschien voel je het?

Een vriendelijke glimlach waarbij we ons verbonden voelen met de mens waarvoor we ons  hart en gedachten ontwapenen van vooroordelen en generaliseren. Toch heb ik er opeens  moeite mee, omdat ik zelf  weer eens een vooroordeel had over iemand én de plank missloeg. Onjuist oordeel. Vóor oordeel. 

Wie niet?

Ondanks dat staat Vrede  voor mij toch steeds weer in het teken van constructieve V woorden en doe ik mijn best de woorden te leven.Te kiezen voor:
 vriendelijkheid, vergeving, verwerking, vinden, verstillen, vertalen, vrijheid, vrij zijn en verbondenheid, vriendschap, vertrouwen, je vertrouwd voelen, verweven, voeden, vieren, verademing, verandering, vervoering, visualiseren, verbeelden, vreugde, vrolijkheid en vieren. Vervoeren hoort er ook bij. 

Ja, en vooral je veilig voelen. Je veilig voelen is een kostbaar goed als ik denk aan alle vluchtelingen wereldwijd die zich verre van veilig voelen. Oké, jij en ik hebben onze angsten van wat er zou kunnen gebeuren, dat is logisch. Want oh, wat is de wereld momenteel te groot en tevens te klein met zoveel afschuwelijke ellende die de huiskamer binnenkomt via de diverse media. Ik leef mee met alle betrokkenen, maar weet niet anders te doen dan hier te schrijven dat ik vrede in een ieder toewens. Ik wens dat een ieder die schrijft dit kan en mag doen.

Vrede.

Laat ik maar verstillen. In de neutraalstand gaan vanuit mijn hart. Mijn hart heeft het moeilijk dat geweld  zo vaak, nog steeds met geweld beantwoord wordt. Moet ik het langzamerhand gaan accepteren? Gelukkig zit ik niet in de politiek, want ik zou het ook niet weten wat wereldwijd te doen als er genadeloos de grenzen van goed fatsoen en waardes overschreden worden met een  afschuwelijke minachting en disrespect naar het leven van een medemens toe. Het leven, ons lichaam. Nog steeds een wonder. Het zo vaak verguisde ik eveneens. Ik zie het als kikracht in beweging. Samen met ons hart kan het heel veel kiezen met goede wil.



Daarom … omdat ik ook niet weet wat anders te doen ter bevordering van Vrede, heb ik een ontspannend muziekje aan, een wierookstokje en een wereldvrede kaars.

Vrede.

Vrede, vriendelijk met je omgeving omgaan is én met onszelf.

Vrede zij met je.

Hart tot hart groet.


www.worldpeaceflame.org
 www.worldpeaceflame.org




 https://www.youtube.com/watch?v=xRcraUReRz4 Dances of Universal Peace -Spirit of Peace.

Geen opmerkingen: