woensdag 19 november 2014

Verkiezingen.


19 november 2014.
Vandaag ga ik stemmen. 

Vandaag héb ik gestemd. 
 Onze gemeente en de stad Spijkenisse gaan fuseren. Met ingang van 1 januari 2015 draagt de nieuwe gemeente de naam Nissewaard. Daarbij hoort een gloednieuwe gemeenteraad die vandaag  gekozen wordt. 
Stad en platteland samen.  
Het aanstaande huwelijk heeft veel beroering gebracht. Veel vragen en nog weinig antwoorden. Zal de invloed van de stad zichtbaar en te merken zijn in de dorpen van wat nu nog de gemeente Bernisse is? Of …misschien wel omgedraaid? Zal de rust en het vredige van het platteland en de dorpskernen behouden blijven?  Bewust woon ik niet in een stad. Je bent  stads of dorpsmens. Is het poldergebied volgebouwd over honderd jaar? Komen er nog meer en meer euromasthoge windturbines die het beschermde zicht van de historische dorpskernen aantasten. Turbines waardoor je duizelig wordt van gedraai en gebrom alsof er een vliegtuig wil landen maar dit nooit doet?

Laat ik maar vertrouwen hebben.
Sus ik mijzelf in slaap? Nee.

Door de eeuwen heen zijn veranderingen bijna nooit tegengehouden. En ...indien we de gemeenteberichten in de gaten houden, dan kunnen en mogen wij in veel inspraak hebben. 

Daarom heb ik er deze keer nog meer dan anders een studie van gemaakt, nu we een nog grotere gemeente dan Rotterdam worden. Alle politieke partijen die mee doen heb ik bestudeerd ook diegene mij niet aanspreken. Ieder een eerlijke kans geven door voors en tegens af te wegen. Wat zóuden ze op langere termijn kunnen doen? Hun programma’s heb ik nogmaals uitgebreid gelezen en tevens gehoord via een speciaal  You Tube kanaal- Nissewaard Stemt.

Waar doet een mens goed aan? 


Lastig, maar ik heb een keuze gemaakt. Die voelde sterk als de juiste op dit moment. Dan is de lijst met namen uit stad en platteland aan de beurt. Dus … weer een studie (het is maar goed dat ik met pensioen ben:-)) Ook daar ben ik uit, voor zover dat lukt want geen van hen ken ik persoonlijk. Googlen helpt iets.
Iedere verkiezing ervaar ik als een recht waar onze voorouders in het verleden voor streden. Alleen in het verleden? Elders nog steeds ten tijde dat ik dit schrijf! 

 Laat staan dat een vrouw kiesrecht heeft.

Daarom vind ik het een plicht naar mijzelf en naar anderen toe om gebruik te maken van het recht om te gaan stemmen. Ik laat mijn stem niet verloren gaan. Dan pas- als ik stem- heb ik recht van spreken vind ik, hoewel - in ons land- zelfs mensen die niet gaan stemmen een grote mond hebben. Echter, ze maken geen gebruik maken van hun Kiesrecht. Pas dan kun je iets veranderen. Samen. Wanneer je heel bewust kiest/stemt, niet vanuit een te grote emotie.
 En ja, onze politieke leiders zijn ook mensen. Mensen die politici zijn en doen wat in hun vermogen ligt. Gá er maar eens aanstaan. Zou jij op die plek willen staan? Zou ik op een dergelijke plek willen staan? Heb ik die ambitie? Nee.

Dat neemt niet weg dat ik deze keer bewust voor een vrouw heb gekozen.

Wij hebben het zo slecht niet!

Geen opmerkingen: