donderdag 29 januari 2015

Schakelen




Het leven was schakelen, is schakelen en zal schakelen blijven want soms lopen de dingen anders dan gepland. Dat kan voor de ander net zo vervelend zijn.
Als het niet door iets ernstigs is, dan is er toch niets aan de hand?
Komt er een oud patroon boven van: oh jee, wat nu? Paniek in de tent. Stress. Hoe moet het nu? Nieuwe afspraak, reisstress. Opnieuw de reis naar die afspraak uitvogelen?

De boel omgooien, rustig blijven,
doorademen, rustig ademen, adem naar je buik,
denk aan je jeugd, toen schakelde je regelmatig als een schakelkunstenares,
denk aan toen je nog werkte, dat was pas schakelen.Toch?
 
Schakelen in je denken is onthouden om doooooor te ademen
en … jezelf niet gek maken,doch jezelf rustig en kalm denken.
Je schakelde even automatisch naar een snellere versnelling als een wegsprintend paard
Nergens voor nodig. Is er iets aan de hand? Nee. Dus nu weer terug naar de eerste versnelling. Stapvoets gaan. Heel rustig.Rustig ademen.

ER IS NIETS AAN DE HAND

HIER EN NU  is er niets aan de hand.

Je zit rustig aan tafel, de vogels fluiten, drie mussen komen vlakbij het raam zitten
Kalmeer alsjeblieft. Kies alsjeblieft voor rustig ademen. Rustig ademen. Rustig ademen en de VALK. Vliegapp beluisteren.
De stressmanagement oefening doen, eventueel tijdens het schrijven of tijdens de vaat.
Er zijn echt ergere dingen.
--ja, dat weet ik wel, maar…dit is ook wel beetje erg erg, hoor.
- vertel mij wat, ik begrijp heus waarom je de stress inschiet. (al is er echt geen reden toe) Het is toch ook oké om het om te polen?
Doorzetten nu. Relax, smile and take it easy. Je kunt het. Lach om jezelf. 
We kunnen het. Vertrouwen voeding geven.
Geef de stressaanval nu geen voeding. Er is niets aan de hand, gewoon een andere afspraak maken.
 ’ja maar, ja maar en ja maar? Ik had al zus en zo alles bedacht.’
-Niets ja maar.
Klaar.
--Ja maar, ik moet toch even schakelen, hoor.
-Oké, je schakelt maar een eind weg. Dat begrijp ik. Ik ga de kapper bellen om zelf ook een afspraak te verzetten.

En … opeens moest zij om zichzelf glimlachen.

Geen opmerkingen: