zondag 1 februari 2015

Bomen




Oké, ik begrijp dat er bomen zijn die hun tijd gehad kunnen hebben en het is fijn te weten dat er in ons land jonge bomen voor in de plaats komen. Doch gezonde oudere bomen kappen vind ik een misdaad en een slecht voorbeeld voor onze kinderen en de generaties na ons. De zaag in 270 bomen langs de N 218?
Het zal toch niet waar zijn?

Wat vind ik het afschuwelijk dat de Provincie voornemens is om bijna driehonderd bomen te kappen. Ondankbaar zijn naar bomen toe vind ik zo ondenkbaar. Helaas gebeurt dit wereldwijd.
Zij, die ons en de dieren zuurstof geven. Zij, die ons doen leven. Drie minuten of langer zonder zuurstof en we zijn er geweest. Oude bomen als objecten en obstakels zien vind ik zo respectloos. Ik kan er met mijn pet niet bij. 

Bomen die met hun wortels de aarde bij elkaar houden, en zeker bomen die dichtbij elkaar of naast elkaar staan en verbindingen leggen met hun wortels zijn onmisbaar en niet te vervangen door jongere. Zij geven stevigheid aan de grond van de aarde, planeet waar wij mogen leven. Zij zijn het die ons vastigheid geven en helpen opladen. Zij, en meestal niet de mens.
Wat doen bomen nou voor kwaad? Als iemand tegen ze aan botst, is het dan de schuld van een boom? Zijn zij het dan obstakel? Nee toch!? We leren onze kinderen toch ook om uit te kijken? Wanneer wordt de betongroei geremd in plaats van de groengroei? Het is groen dat ons rust schenkt. Veel mensen gaan op vakantie om rust te vinden, op te laden en te aarden in een groene, zuurstofrijke omgeving. Bij bomen!


De omgeving waar wij wonen en leven is deels groen en wordt deels al een jaar gedomineerd door hoge windturbines waarvan de initiatiefnemers zich niets van onze beschermde historische kernen hebben aantrokken. Echter, groen is er gelukkig nog steeds. Ook langs de Groene Kruisweg, zoals wij de N57 noemen. Deze zal zijn naam steeds minder eer aandoen als het plan door zou gaan.
Ik snap niet dat gevaarlijke windturbines te dicht op dorpen mogen staan, als heilig worden gezien én dat deze niet de naam objecten en obstakels krijgen in plaats van de bomen.

Noem een boom in ieder geval een boom. 

Euromasthoge windturbines op 350 meter afstand van een dorp. Dat zijn de in de weg staanders. Echter, in dit betoog wil ik het niet hebben over de turbines. Ook weet ik dat die moderne elektriciteit opwekkende molens er milieubewust staan. Doch, oude bomen ( geen objecten) zijn de basis van en voor milieubewustzijn. Nogmaals, zonder zuurstof kunnen wij ons nergens van bewust zijn. Bomen wortelen zich diep om er nog lang voor ons te zijn. Honderden jaren oud kunnen ze worden als ze de vrijheid krijgen om te groeien. Geef ze de vrijheid, uit respect voor wat ze geven en voor de generaties na ons. Natuur en mens kunnen toch samenwerken? Wij behoren de Natuur te beschermen en door te geven aan de generaties na ons. Wij zijn er voor de aarde en niet omgekeerd. Het is mooi dat er jonge bomen geplant worden, maar niet in plaats van oudere, gezonde bomen.
Bomen hoeven hier evenmin gekapt te worden voor de meubels die ervan gemaakt worden en waarvoor ik dankbaar ben. Iedereen heeft meubels hier, dus laten we er veel en veel langer mee doen, dan dat wat ik nu wel eens opmerk. Laat het voorbij zijn met de wegwerpmaatschappij.

Laat in ieder geval de Moederboom - de Oudste- (waar dan ook) blijven bestaan, zodat zij zich in staat kunnen stellen om zich te verbinden met de jongere bomen en ze van voeding voorzien. Laat de balans, voor zover die bestaat, niet nog verder de verkeerde kant opgaan.
Hoe erg ik het ook vind dat af en toe mensen op bomen knallen en ernstig gewond raken en hun auto’s flink in de kreukels. Hoe erg ook voor de gevolgen voor die mensen, dan nog is een boom geen in de weg staand obstakel of object, maar een levend wezen. Een object is bijvoorbeeld een auto. Een obstakel is … vul maar in.

En ja, het leven gaat zoals het gaat en meestal leg ik mij erbij neer. Maar nu niet.



Dit volgende is toch niet te verkroppen? http://www.debomenridders.nl/2015/anwb-verklaart-oorlog-aan-bomen-in-berm/ 


Teken je ook de petitie?  https://petities.nl/petitie/blijf-van-onze-bomen-af



30-04-2015: langs de N218 zijn deels vangrails van hout aangebracht. De bomen staan erachter. Het staat rustiek en past in het landschap. De bomen mogen blijven. Toch laat ik mijn bericht hierboven staan, opdat wij ons bewust blijven van de belangrijke taak die bomen hebben en ook dat wij een wisselwerking met ze hebben. 

Prima iniatief van Rijkswaterstaat. Dank! :-)
Top!

Geen opmerkingen: