zondag 8 februari 2015

Opkomen voor bomen*

Een boom spreekt



Ik dacht echt dat ik niemand tot last was.
Mijn leven lang heb ik CO2 omgezet in zuurstof, een eerste vereiste om mens en dier te laten leven. In steden en geïndustrialiseerde gebieden is het voor mijn alleenstaande soortgenoten harder werken omdat sommigen van ons er niet meer zijn en ‘ten gunste van de vooruitgang’ meedogenloos en respectloos  door elektrische zagen zijn omgezaagd of gehakt.

Het doet pijn terwijl wij- bomen - mens en dier levenskracht geven.

De mens ging vooruit, na ja wat je vooruitgaan noemt. Nooit is de mens tevreden. Mijn soortgenoten en ik zetten troep om en  geven zuurstof daarvoor in de plaats, energie, warmte, beschutting, ontspanning, rust en schaduw.
Vogels hebben hun nesten in ons en blijven daardoor in de leefomgeving van de mens wier tuinen vaker op parkeerplekken gaan lijken.
Mensen ‘nemen’ planten voor in hun tuin en ik merk op dat wanneer ze er genoeg van hebben ze ‘weggezwiept’ worden in een groene bak alsof dat het misbruik goed maakt.

Hout voor huizen, meubelen, papier om op te schrijven en zoveel meer, wij bomen geven het allemaal. Vroeger hoorde ik nog wel eens een dankjewel. Tegenwoordig? Niets.

Wees je ervan bewust dat wij eveneens bestaan voor de toekomstige generaties mensen en dieren.



Tegenwoordig wordt alles wat gekocht is als een ding zonder ziel beschouwd.Tegen dingen schijnt men geen dank je wel te willen zeggen.
Ik houd de grond met mijn wortels bij elkaar en as van overledenen wordt regelmatig rond mijn stronk gestrooid, voorouders leven op deze manier door mij voort.
Via mijn wortelsysteem heb ik contact met mijn medebomen. Wij maken ons sterk met zijn allen. 

Wij vernamen dat overal in dit land bomenkap is. Wat is dat toch? Waarom?

Mensen, veel mensen protesteren. Niemand wil die kap.Toch gebeurt het. Hoe kan dat?
Ach, mensen die het beslissen laten wel jonge bomen planten, dat is mooi. Maar ze hebben geen idee hoeveel jaren erover heen gaan om een sterk wortelstelsel te laten groeien, waardoor overstromingen worden tegengegaan.
Er zijn nog steeds mensen die denken dat ze meer zijn dan wij en dan de dieren. Echter, ze kunnen niet zonder ons. Pas wanneer ze snakken naar adem zullen ze  misschien aan ons denken.

Wij verdienen respect, wij zijn geen objecten of obstakels.Wij zijn geen sta in de weg of wegmeubilair.
De mens staat zichzelf in de weg door onze waarde niet te zien. Rijd langzamer. Geniet wat meer. Word rustiger, waarom al die haast?

Wij leven en geven leven.

Zonder ons, is er geen zuurstof en waar blijft de mens dan?

Wij kunnen niet zonder … elkaar.

Het schijnt dat mensen minder een kapvergunning hoeven aan te vragen. Te verdrietig. Op deze manier kunnen ze ons én daardoor hun toekomst sneller om zeep  helpen.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Teken je ook de petitie? Dit zou landelijk moeten zijn. Voor alle bomen.
 https://petities.nl/petitie/blijf-van-onze-bomen-af

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Een filmpje over de belangrijke Moederbomen in een bos, langs de weg en in een wijk of kern.
.
 http://www.karmatube.org/videos.php?id=2764




3 opmerkingen:

Tilly Kuiper zei

Gelukkig gaat de Provincie boom voor boom bekijken of kap nodig is. Zoals bijgaand filmpje laat zien zijn er geen zieke bomen en gebeuren er geen tot nauwelijks ongelukken. In ieder geval kunnen bomen daar niets aan doen.

https://www.youtube.com/watch?v=Q8vNG1klKeE&feature=youtu.be

Tilly Kuiper zei

Ondertussen staan er voor veel bomen beschermemde rails ( ik kom niet op het woord) met een houten voorkant.
Grandioos.

Tilly Kuiper zei

Vangrail is het woord waar ik hierboven niet op kwam.