vrijdag 20 februari 2015

"Supporters"



Het is te afschuwelijk wat Feyenoord "supporters’’ hebben aangericht in Rome. Ik voel een plaatsvervangende schaamte dat landgenoten in het mooie Italië met  haar eeuwenoude cultuur, zich zo schandalig, zonder fatsoen,  zonder zelfrespect  en vooral zonder respect voor de bewoners en de waarde van  het cultureel erfgoed van dat  prachtige land, zich zo laag bij de grond  hebben gedragen. 

Waarom?

Jullie zijn toch supporters? Dat wil zeggen dat je de voetbalclub - die je een warm hart toedraagt - steunt en je je fatsoenlijk gedraagt als je in het buitenland bent. Dan hoor je, als het ware, een soort van ambassadeur van Nederland te zijn. Bah! Dit noem ik niet je land vertegenwoordigen. Schandálig vind ik het, zoals jullie met de Spaanse trappen en de  prachtige Fontana della Barcaccia, de binnenstad van Rome en de mensen zijn omgegaan. 
Te erg ! Zijn jullie helemaal gek geworden? Blijf voortaan van de alcoholische drank af. Vooral als je naar het buitenland gaat! Stel je voor dat jij iets moois hebt, dat je dierbaar is en heel oud. Stel je eens voor dat andere mensen dit in een dronken bui kapot zouden maken. Zomaar! Dat zou je toch ook vreselijk vinden?
Schaam je diep, bied je excuses aan, ga je verdiepen in de historie van Rome en ga heel, heel hard werken om alle schade te vergoeden en het leed te verzachten.

Het spijt mij intens dat er zulke a-sociale Nederlanders zijn, Burgemeester van Rome. Ik vind het net zo afschuwelijk als u en uw landgenoten en ik ben zeker niet de enige Nederlander die dit zo voelt.

Geen opmerkingen: