maandag 16 maart 2015

De wetten van de jungle

Net wakker hoor ik kattengeblaas in oorlogs modus. Slaapdronken stommel ik de trap af. Beneden zie ik mijn poezenbeestje als een woeste kleine leeuwin blazen en gillen naar een grote, mij onbekende, rode kater.
Kat ziet mij, wil terug door het kattenluik maar dát is iets wat je met beleid moet doen. Bij een eerder bezoek van een onbekende, sneuvelde het luik deels. Er in gaat makkelijk, maar eruit is andere koek. Dat vergt geduld en geen paniek.
Mij ziend stormt de vreemdeling weer naar het luik en boinkt er als een bezetene  tegenaan. De mijne kijkt toe en laat mij de klus klaren. Meestal ga ook ik blazen. Zo vormen wij een hecht team.
Echter, deze keer spreek ik de paniekende kat kalmerend en vriendelijk toe terwijl ik de deur van het slot haal en deze open.
Deur open, kat stuift weg en ik loop de kamer in waar Jaydee ondertussen nog  helemaal opgeblazen en stijf van de adrenaline op de bank bank is gaan liggen. Zij loert.


'Het is goed, Jaydee, poes is weg.'
Niets is goed, want nu begint Jaydee tegen mij te blazen.
'Huh? Wat krijgen we nou? Doe niet zo raaaaar, Jaydee.'
Ik wil naar haar toe lopen, maar het blazen wordt heviger en ik houd - met respect voor haar wilde kant- gepaste afstand. 
 'Jij, pggg jij hebt vriendelijk gedaan tegen een indringer pgggg. Dat mag niet en ik ruiiiiik dat je hem geaaid hebt. Hoe kón je?'
'Alleen toen hij door de deur ging gaf ik éen aai over zijn rug.'
' Ben  je helemaal gekkkk geworden, pgggg.'
' Je weet toch dat mijn droom een vriendelijke samenleving is?'
'Make that the cat wise. Nu komt hij terug en heb je mij - de poezenkoningin van dit huis - belachelijk gemaakt. Hier in ons (ja,ik evolueer) huis & tuin territorium gelden nog  steeds de wetten van de jungle. Begrepen, mens? Pggg en nee, je hoeft mij niet te paaien door te aaien, ontrouwe domme. Aaien is dominant mensengedoe Pggggg. Ga weg pgggg.'




 Het personeel liep nog net niet buigend de kamer uit. Ging naar de slaapverdieping en liet haar kat met rust.

Even later zet ze haar troef in. Ze heeft voor als ze lui of ziek is, boven ook brokjes. Ze rammelt met de doos, neuriet en roept kwasi nonchalant: ' Jaydeeee.' En ... jawel, deze komt de trap op en gaat mooi zitten.
Ze geeft wat brokjes aan haar poezenbeest, die weer mak als een lammetje is.
Al heeft de vrouw ontzag voor de wilde kant van haar huisdiertje, zíj is ook niet voor de poes. Wederzijds respect is balans.

Harmonie in de tent.


De verhoudingen zijn hersteld of ...ziet zij Jaydee glimlachen?






2 opmerkingen:

Anoniem zei

Met plezier gelezen.

Lieve groet!

Wil

Tilly Kuiper zei

Dank je, Wil.