zondag 1 maart 2015

Lente op komst



Dorre bruine hortensiabollen met
hier en daar nieuw leven, knoppen
groen, bollenblaadjes worden naar boven geduwd,
sneeuwklokjes, hier en daar een krokusje
lila, wit, geel, heel klein nog
onder een strakblauwe lucht
met een stralende zon
die ietwat koeltjes
toch warmere lentegevoelens tot leven wekt.

Uitwaaien op de dijk
stuurloos wapperen mijn haren alle kanten op
dat wat mij bezighield teruggevend aan de winden.
Wat een zaligheid.
Wind, die het water doet klotsen met kleine golfjes,
toet in de lucht met dichte ogen,
om mij te laten kussen door de zon
verwarmt hij iets mijn gezicht.
Waaiende haren in de wind,
ik waan mij op het strand en hoor de zee ruisen.

Een vlucht ganzen trekt
gakkend in V formatie over
Ze doen mij ontroeren,
deze beschermers van de ziel.
Het ga jullie goed, ganzen,
moge júllie eveneens beschermd zijn.
Het immer wederkerend loflied op de komende lente
schenkt
jaar na jaar steeds weer, dankbare
verwachting
die wordt waargemaakt
hier en nu. 

 ----------------------------------------------------------


Men is van plan is om vreselijke dingen met ganzen te gaan doen (boeren hebben overlast van ze) waardoor ganzenfamilies daardoor verwoest zullen worden. De - monogame - paartjes wreed uit elkaar gerukt waardoor ze voor het leven alleen blijven. Daarom plaats ik bijgaande link. Dit gaat over dat wat wij van ganzen kunnen leren. 

 http://www.arendlandman.nl/2011/09/zeven-lessen-van-wilde-ganzen-video-over-wat-we-kunnen-leren-over-sam

Geen opmerkingen: