zondag 22 maart 2015

Mijn mening



Pas op de plaats doen is voor mij: mijn gedachten zowel de vrije loop geven en uitkristalliseren, als kalm van een afstandje de wereld met haar snelle reacties te observeren. Op te merken dat het is zoals het is. Dat mensen hun mening mógen geven, al zouden ze zich én hun naasten daarbij schade kunnen doen. Dat is hun keuze, hun karma. Dát moet ik respecteren. Constateren dat, hoe graag ik het ook zou wensen en erover kan dromen, de wereld echt niet vriendelijker kan maken. Dat ieder zijn en haar eigen keuzes maakt. Dat ik het niet kan voorkomen dat mensen gekwetst worden, al kwetst het mij als er generaliserende uitspraken worden gedaan zonder met vriendelijke ogen naar een medemens te kijken. 
Ik ben het met andermans mening eens dat ik niet zo gevoelig zou moeten zijn. Tja ...maar ik kan niets meer met een dergelijke uitspraak. Heus, mijn leven lang heb ik geprobeerd mijzelf te veranderen om maar aan de verwachtingen van anderen te voldoen, maar ik ga mijzelf geen geweld meer aandoen.



Toch …na zevenzestig jaar op deze aardkloot te hebben doorgebracht zal ik het toch langzamerhand eens tot mijn botte hersenen & gevoel moeten laten doordringen dat ik andermans ongenuanceerde denken en projecteren niet kan veranderen, dat generaliseren waarschijnlijk altijd zal blijven bestaat en dat het zonde van mijn leven is om daar verdriet over te hebben? Ik kan de wereld niet veranderen al zou ik nog zo graag in staat willen zijn om een verschil te maken. Hélaas pindakaas.
Daarom kies ik er nu toch maar weer eens voor om stilletjes de snelle wereld aan te kijken, pas op de plaatst te doen. Rust. Ik hoef niet altijd wat te zeggen, noch te schrijven. Pas op de plaats doen en genieten van hoe het leven in mijn tuin en de natuur rondom zich weer omhoog werkt. Dát is ook vrije meningsuiting, is mijn mening :-).

Fijne zondag.

Geen opmerkingen: