maandag 23 maart 2015

Reizen




De langste reis die wij maken is de levensreis in onszelf door het leven heen. Tegelijkertijd een plek in jezelf vinden om alles wat je meemaakt te ordenen en te sublimeren. Angsten onder ogen zien, er doorheen ademen, huilen en … verder gaan. 

Bijvoorbeeld door middel van een reis :-D

Reizen kan gerelateerd zijn aan iets moois of iets naars, iets waarmee je fantasie mee op hol gaat en nóg veel meer fantasie cq of herinneringen te voorschijn toveren. Reizen zou te maken mogen hebben met ontdekken. 

Met je thuis voelen waar je ook bent. 
Thuis in jezelf, met jezelf wat voor prikkels er ook op je af komen.



Reizen kan moeten door diverse oorzaken. Je vader krijgt elders een baan. Misschien in een ander land, dan is het als kind schakelen en opnieuw beginnen. Later wellicht nogmaals, nogmaals, nogmaals en nogmaals. Tot je de tel kwijt bent en je je als hutspot voelt. Echter, schakelen leer je. Schakelen kún je. Een kind is flexibel en gaat mee met de stroom van het leven, wat er ook gebeurd.
Zo ook de kinderen van vluchtelingen. Stel je eens voor dat je moet vluchten, dat je huis, je woonplaats, je tuin, je omgeving, je woonplaats, je land aan flarden wordt gebombardeerd. Je moet weg. Stel je voor, dat er niets meer van overblijft. Dat je moet vluchten naar een ander land, waar je de taal niet kent en niet welkom bent. 

Dát is pas erg. 

Dan is het op reis gaan zoals wij het in het westen kennen iets bizars vind ik. Hoe komt het toch dat iedereen zomers massaal zich gaat verplaatsen? Hordes mensen die hun huis en haard verlaten op zoek naar? Ja, op zoek naar rust & groen dat in het eigen land vaak weggekapt is of weg betegeld. Ik geniet ervan om zomers in mijn vertrouwde omgeving te vertoeven, te fietsen, de vrijheid te hebben om te doen en laten wat ik wil en toch steeds weer iets nieuws te ontdekken. De natuur is nooit hetzelfde. Ik kan er heel dankbaar voor zijn.

Ieder neemt op de eigen manier zijn of haar rust en dát is goed.

Maar soms is het nodig om te reizen en zijn er (bedankt Pap) de middelen om het te doen. Op rootsreis gaan met zoonlief. Zijn geboorteland is Indonesië. Mijn zoon geboren uit de buik van een andere vrouw waarmee ik mij verbonden voel.
Drieëndertig jaar geleden reisden zijn vader en ik naar zoonlief toe. Drieëndertig jaar geleden reisden wij met zijn drieën terug naar Nederland.
Thuis.

Over een poos gaan mijn volwassen zoon en ik weer terug. Terug naar Indonesië. Het prachtige land, zo divers met haar vriendelijke bevolking.
Ik ben niet zo reislustig, eerlijk gezegd heb ik last van diverse angsten. Maar als het kind dat ik ooit was zoveel van hot naar her werd gezonden, dan kan ik als volwassen vrouw diezelfde flexibiliteit toch weer oproepen?

Eerder kon ik het ook.

Ademen en ontspannen zijn de belangrijkste attributen. Het gáat lukken samen met hulp van Valk en de Valk vliegapp en mijzelf. Er zijn heus ergere dingen.

Iemand stelde mij voor in mijn Blog over reisstress te schrijven. Echter, ik stel mij hier al kwetsbaar genoeg op. Ben al bezig veel erover te schrijven. Dan is het goed. In de toekomst schrijven werkt.  Positief schrijven. Nauwkeurig alsof je het hier en nu al beleeft, werkt. Ik, die vliegangst heeft euh had, is in mijn schrijven al een paar dagen aan het vliegen lol. Het beschrijven van het landen lukt nog niet. Komt wel. Alles op zijn tijd.

We gaan op reis: mijn grote zoon en ik. Speciaal, om langere tijd weer dagelijks met elkaar op te trekken. Zijn & mijn innerlijk kind neem ik mee de toekomst in. Voor ons zal het leven nooit meer hetzelfde zijn en ik vind het een eer dat zoonlief mij mee wil hebben. Ik voel mij dankbaar.

En morgen? Morgen komen mijn jongste zusje en nichtje logeren. Gezellig.               Ook dat is beweging.
                                          Leven in beweging.
                              Het wordt een mooie reis.
                                       Het is een mooie reis.
                                           Ontspannen& doorademen
                                                Vertrouwen is het sleutelwoord.

Geen opmerkingen: