donderdag 30 april 2015

Koninginnedag




Vind jij het geen gek gevoel dat 30 april geen Koninginnedag meer is? Ik voel mij er een tikkeltje onwennig door. In 1948 vierde Koningin Juliana haar verjaardag voor de eerste keer publiekelijk op 30 april. Koningin Beatrix nam het stokje over ter ere van haar moeder in 1980 en continueerde de 30 april viering. En vorig jaar vierde onze Koning Willem Alexander éénmalig zijn verjaardag in de stijl van zijn grootmoeder en moeder.
Zes en zestig jaar Koninginnedag, dat is op een jaar na mijn hele leven. 


Dit jaar was de eerste Koningsdag nieuwe stijl en het was anders, toch voelde het snel vertrouwd. Wat ik heel mooi en ook ontroerend vond, was dat de Onafhankelijkheidsverklaring van Nederland opnieuw ondertekend werd. Een historisch moment om de nadruk erop te legen dat wij in vrijheid leven en mogen zeggen, denken en geloven wat wij willen.Toch zijn er gelukkig regels en wetten om deze vrijheden te beschermen anders zou het een zooitje worden door al dat willen en soms is het dat ook. 

Jammer zeggen is nog te mild uitgedrukt want de vrijheid gaat soms voorbij aan het feit dat een ander ook gevoel heeft. Vrijheid is geen vrijbrief om te kwetsen. Rekening met elkaar houden is toch niet zo erg?

In ieder geval wil ik Prinses Beatrix van harte feliciteren met haar verjaardag en wens ik haar een gezond, gelukkig, vredig, motiverend, inspirerend en blij nieuw levensjaar toe.

Geen opmerkingen: