vrijdag 15 mei 2015

Mijn kleine goeroe



Mijn kleine goeroe is er niet
even niet, maar is toch altijd. Zij,
zo verweven met mijn leven.
De dag begint en eindigt met haar.
Zij wacht mij op. Thuis, op de hoek van de straat
of ergens anders.


Na ieder ommetje
meldt zij zich bij mij met een kort: ’mjau,
ik ben er weer hoor.’ Ik ‘mjau’ terug.'Ah, daar ben je weer, fijn.'
Zij geeft koppies, strijkt haar geur langs mijn been of hand
en ploft daarna neer om zich te wassen,
de geuren verspreidend
over haar lijf.
Wand'len samen is een verhaal apart. Jaydee is bijzonder,
ach, al mijn katten waren dat. Wat zeg ik? Alle katten
zijn unieke wezentjes waar wij iets van kunnen leren
opeens besef ik dit tot in het merg van mijn botten.

Ontspannen. Zij is er een meesteres in.

Ze ligt op mijn bed, ze houdt mij alert
dat ik geen gestress op haar projecteer,
want zij? Zij is Zen.
Wij kletsen wat af met elkaar. Ze kent een scala
aan knorgeluidjes
Ze luistert: ’klets maar een eind weg, mens’
gaat dan weer de tuin in
om op mijn speciale fluittoontje als een hondje
op een holletje terug te komen.
Avonds kruipen we samen over de grond
verstoppen ons en doen nog meer spelletjes.
Mijn poezenbeestje houdt mij in beweging en ik haar.
Dank je wel, Jaydee dat je in mijn leven bent.
We gaan zo slapen. Slaap lekker. Zzzzzz Zen
Ontspannen als een kat. Afgestemd op elkaar.

Dag Jaydee, kleine goeroe huisgenote vriendinnetje,
jij bent mij zo dierbaar,
moge je nog heel lang leven, 
moge het je altijd goed gaan,
moge wij nog héel lang bij elkaar wonen.
Mjau.

Geen opmerkingen: