dinsdag 5 mei 2015

Niet uit mijn naam




Een vrouw zei op de televisie dat de aanslag die gisteren In de Verenigde Staten bijna werd gepleegd echt niet strookt met haar geloof, de islam. Zij is gelukkig de enige niet. Zo zeg ik dat als er een Nederlandse politicus - van een partij die niet de mijne is, omdat ik o.a.voor verbondenheid kies - ergens in de Verenigde Staten of elders spreekt dit niet uit mijn naam is. En ook ik ben vast niet de enige die er zo over denkt.
 Het doet mij namelijk heel ongemakkelijk voelen dat een politicus van ons land op een - vind ik - uitdagende manier zijn gelijk wil halen over de vrijheid van meningsuiting. Éen van zijn stokpaardjes.

Houd rekening met elkaars gevoelens. 

Als je weet dat je iets, een groep of iemand negatief kunt triggeren dan ga je dat toch niet expres doen? Vooral niet op Dodenherdenking, vlak voor Bevrijdingsdag. Dan daag je toch niet uit?
Stel je eens voor dat er een immens grote krokodil met ontelbare poten los rondloopt, dan ga je toch ook niet vlak voor diens neus iets maken met en van bijvoorbeeld de huid van zijn jonkie dat al stevig uit de kluiten is gewassen? Dát zou de goden verzoeken zijn? Oké, je hebt de vrijheid om het te doen? Met tig mensen als beveiliging? Maar waarom? Is uitdagen winnen? Net als bij stierenvechten? Is het dat waard? Is dit soort vechten niet wat uit de tijd? Wat is het nut? Een voorbeeld voor de jeugd? Leren uitdagen? Generaliseren? Brr. Vrijheid van meningsuiting is ook weten te kiezen. Als het echt een blij gebeuren is, dan is het goed. Zo niet dan is het grimmig. Is het dat waard? Angst voeden? Angst voor de angst?

Vrijheid geef je door en ik besef drommels goed dat werkelijk iedereen dit op de eigen manier doet. Ieder denkt het juiste te doen. Doet wat zijn of haar hart hem ingeeft? Ik ook op dit moment van schrijven. Wil ik eveneens mijn gelijk halen? Nee, ik wil slechts zeggen dat als een Nederlandse politicus in het buitenland bijeenkomsten bezoekt die ik niet zou bezoeken en daar spreekt, dit niet uit mijn naam is. Nogmaals, het geeft velen in Nederland een zeer ongemakkelijk gevoel. Mensen met kwade bedoelingen triggeren? Niet doen. Ben ik nu een schijtlijster, ik die graag de pen of penseel in de hand heb en ermee werk? Nee, ik vind van niet. Dit stukje te schrijven vind ik ook al best eng. 

Waar ga ik voor?

Voor vredevolle betrekkingen, vriendelijkheid, verbondenheid en steeds opnieuw verbinden. 

Samen kopjes thee drinken is écht niet zo gek, dat stopt generaliseren.

Geen opmerkingen: