zondag 19 juli 2015

Heerlijk Hollands zomerweer




Al ben ik mij bewust dat het met de opwarming van de aarde te maken heeft veroorzaakt onder andere door de vele boomkapperij, verstening van tuinen, dorpen en steden, dan nog kan ik genieten van het Hollandse weer dat al enige jaren-vooral in de zomer- van een gematigd landklimaat zich aan het wijzigen is in van alles en nog wat. Van tropisch tot herfstig

Wij hebben geen controle op het weer.


Daarom accepteer ik het. Het is zoals het is. Echter, ik zou het heel verstandig vinden als er weer een wet komt die het verbiedt om bomen te kappen (die wet is net opgeheven) en dat de verstening van tuinen wordt tegengegaan. Dit in het kader van dat Den Haag beloofde mee te werken om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Door bomenkap loopt water niet weg. Zijn duinen minder stevig. Oude moederbomen zijn zo belangrijk, hebben een groot wortelstelsel die de aarde bij elkaar houdt (ook bij overstroming.)  Kinderen vervreemden op deze manier van de natuur. Mensen voelen zich niet verbonden met wat hun tuinen nog bezoekt. Vogels en insecten weten niet waar ze kunnen wonen.  Mogen wonen. Ze worden steeds vaker als een last gezien.

Er zijn mensen die zich steeds minder een deel van het Eco geheel voelen. Geprikt worden door brandnetels is tot iets dramatisch bijzonders verworden, terwijl je ervan kunt leren. Alle niet in de winkel gekochte planten worden als onkruid, als 'vuil' gezien en moeten weg. Met azijn of gif worden achterpaden 'schoon' gemaakt. Ook hele mooie bloempjens verdwijnen evenals de miertjes die hun woningen tussen de wortels hebben en zich voeden. Insecten worden als grote gevaren gezien, terwijl zonder niets- wij dus incluis- kan overleven. 

Ik durf er niets meer van te zeggen, maar schrijf er hier wel over. En ja, ook ik haal wel eens een 'onkruidje' weg. Sorry, dan zet ik het in een vaasje. En ja, net als ieder ander maak ik gebruik van vervoer dat benzine of kerosine gebruikt. Doch, ik probeer zo veel mogelijk te fietsen.

Gaan wij richting woestijn?

 Bomen en planten worden door stardenkende mensen als dingen gezien en niet als onze bron van zuurstof, koelte, voedsel, schoonheid, plek waar vogels kunnen huizen, vogels die zaden verspreiden en voor schoonheid en vreugde zorgen, bescherming, hout waarmee we van alles kunnen bouwen. Zonder zouden wij niet leven, niet overleven.

Bomen zijn vooral de bron van zuurstof en verwerking van al het fijnstof.

 Toen het bloedwarm was ging ik met wat drinken en een tijdschrift naar het speelpark hierachter. Zette mij op het bankje onder de bomen en oh, wat was het er aangenaam onder de bladerdaken. Het scheelde zeker tien graden. Er was geen mens te zien, de meesten zaten in hun stenen ‘tuinen’ te puffen. 
In de tussentijd geniet ik –ondanks de opwarming van de aarde- tóch van mijn groene en kleurrijke tuin. Geniet ik van de tropische dagen waarin ik minder last van artrose heb en mijn spieren soepeler. Het trage leven. Traag denken. Heerlijk. Ik besef dat er mensen zijn die nog niet met pensioen zijn en die alles nog op de snelle toer doen. Tja, dat deed ik ook. Wat was het vermoeiend om mensen onder de douche te zetten en weer aan te kleden met dit warme weer. Dat was nog het minste. Vaak sproeide ik mijn kleding, gezicht ook nat tot grote hilariteit van de cliënten.

 Maar tegenwoordig met dat warme weer, met pensioen zijnde, in deze Hollandse zomers denk ik: ‘waarom haast hebben?’ 

Kalm aan fietsen naar het volgende dorp, boodschappen doen. Mijn eigen mediterrane dorpje. Mmm ik kan er zo van genieten. Dankbaar dat mijn lijf nog meewil. Dankbaar.

Dan dagen met regen, waar de aarde het vele water opslurpt en er weer tegen kan. Ik geniet van de frisse tuin vol kleurenpracht- zo anders als de herfst- die van een regenbui opknapt. Waterbekkens die zich weer vullen zodat we drinkwater hebben. Drinkwater … om te drinken, mee te koken af te wassen, te wassen, het akkerland mee te irrigeren, beken en rivieren worden bijgevuld. Drinkwater om onder te douchen, mee schoon te maken en zelfs de wc mee door te spoelen. Tussendoor de handen wassen met drinkwater vind ik nog steeds iets van hm. eigenlijk heel decadent in deze wereld waar we weet hebben van wat er elders aan de hand is. Toch leggen we ook daar waterpijpen aan. Boren bronnen aan.
Doch zoals wij? Wij, kunnen letterlijk en figuurlijk in water zwemmen. Best bijzonder.

Ik wens ieder waar dan ook: zon, water, schaduw, beschutting, voedsel, kleding warmte in evenwicht toe. In de tussentijd voel ik mij bevoorrecht dat ik een nieuw regenjack kon kopen. Zo dadelijk ga ik een eind fietsen. Het is  20 graden. Af en toe een bui. Af en toe een praatje onderweg met mens of dier. Misschien bij een vriendin op bezoek. 
Of het bewolkt, zonnig, koud of warm is
 daglicht is er, tot laat in de avond. 
Wat houd ik van de zomer
 van de Hollandse zomers.

Geen opmerkingen: