maandag 30 november 2015

Klimaatcrisis: Kook je nog op gas, gebruik er een hooikist bij.



Tip


Als je, zoals ik nog op gas kookt, is het een idee om er een hooikist bij te gebruiken (zie afbeeldingen op google). Een hooikist kun je zelf maken en het spaart veel gas. Je brengt op je fornuis  het gerecht aan de kook en stopt de pan (of pannen) daarna –naar gelang je smaak- een half  uur á een uur ( een compacter gerecht moet bv een uur) in je hooikist. Daar gaart het verder. Het klinkt wellicht erg geitenwollensokken achtig? So what? Niets mis met geitenwollen sokken. Ze zijn lekker warm(kokendheet). Dit scheelt ook weer gas en Electra.

Komend uit een hooikist smaakt het eten smaakt altijd goed. Het is goed gegaard, doch niet slap gekookt. Ook blijft het lang warm.
Soepen, rijst, macaronigerechten, stampotten, lenen zich er prima voor. Ook alle andere gerechten, mits je een grote hooikist hebt. Wokken niet. Hoewel ik het nog niet geprobeerd heb. Wokken en even in hooikist? Ik ga het uitvogelen.
Mijn moeder deed - na de oorlog kranten- om een pan en stopte die in haar bed. Goed ingestopt gaarde het. Dat is ook een mogelijkheid.

Al eens eerder schreef ik over mijn hooikist die eerst een koelbox was Op de bodem hooi met een doek erover heen en aan weerszijden smalle kussentjes (in kleine slopen) de pan komt er op. In gebakend in de smalle kussens. Met een hoofdkussen erboven op. Deksel erop. En garen maar.

Je kunt een hooikist zo groot of klein maken als je wilt. Een dekenkist voor een gezin voldoet, lijkt mij, prima. Of in bed met kranten om de pan.
Nu maar hopen dat onze Minister President Mark Rutte eveneens op dit idee komt. Misschien leest hij dit stukje wel en zegt: Nog koken op gas? Dán een hooikist ernaast. Zelfs als je op elektriciteit kookt is een hooikist erbij prima. Je bent het in een mum van tijd gewoon. Voor moeders met een gezin reuze handig. Van te voren alles bereiden en hoppaaaaa …garen maar. 
Smakelijk eten.


 https://www.google.nl/search?q=Hooikist&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=3XtcVsWwHIKRPevwt5gI

Geen opmerkingen: