maandag 30 november 2015

Klimaatcrisis. Over je douchen en aan de wastafel wassen



Opwarming van de Aarde? Misschien helpt minder douchen en weer aan de wastafel wassen? In ieder geval is het duurzaam.

Nu kom ik aan een heilig huisje. Ons douchen en badderen. Sommige mensen douchen soms twee keer daags en ik geef toe dat ook ik als ik erg moe ben of hard in de tuin heb gewerkt ik een keer extra douche. Ook toen ik nog werkte in de Zorg voelde ik mijzelf vaak onfris, vooral toen we geen uniformen meer droegen.
Dagelijks douchen. Soms twee keer. Altijd dankbaar voor het water en het feit dat het warm is. Zomers koel ik af met lauw of koud douchewater. Echter, douchen is nog steeds niet vanzelfsprekend voor mij. 


Ik ben van vlak na (1947) de oorlog en wekelijks gingen we als kind in de zinken teil. Achter elkaar, dat rouleerde van week tot week, zodat iedere week- we waren met een gezin van vier kinderen-éen kind als eerste in het dan nog schone water mocht. Verder wasten we ons aan het aanrecht en later aan een wastafel. Later eind jaren ’50 hadden we een bad, waar we eveneens 1x per week in mochten met hetzelfde principe als de teil. Mijn moeder rouleerde toen eveneens mee. 

Pas in de jaren zeventig kwam de douche in mijn leven. Of, nee, in de verpleging in het zusterhuis waren douches waar je wekelijks onder mocht (ik spreek van 1965-1970) Aan het begin van ons huwelijk maakte mijn man een zelfbedachte bad constructie. Twee jaar erna (in 1972) hadden we een bad mét douche. Wat een weelde. Dagelijks maakten wij er gebruik van. Zalig, zalig, zalig. 

Wat kan ik een bad soms nog missen. Echter, wat een warmwater verslinder was het.

Onze kinderen ( geboren in 1982 en 1984) groeiden op met dagelijks bad en douche. Soms twee keer. Destijds stond ik er nog niet vaak bij stil - en ik ben vast de enige niet- dat we veel gebruikers waren. Je bent jong … enzovoort. 

 Toch vond ik het niet vanzelfsprekend.

Tegenwoordig, vooral na mijn pensionering ben ik mij er steeds meer bewust van dat het dagelijkse douchen van de zotte is. Ook niet goed voor je huid.
Met om de dag douchen is niets mis mee. Dan worden er heus geen neuzen opgetrokken: ‘úgh wat ruik jij vies.’
 Wát is er mis met om de dag een poedelwasje-zoals ik in mijn jeugd deed-aan de wastafel in een daartoe bestemde afwasteiltje? Van boven en van onderen wassen met washandjes. Éen voor boven de gordel en éen voor eronder. Of met je handen zonder waslapje. Klaar, schoon en fris. Mensen die zwaar, vuil werk doen? Ja, daarvan begrijp ik dat zij dagelijks twee keer willen douchen. Bijvoorbeeld ook over mensen die onze gorigheid opruimen en vervuild water schoonmaken. Of ...douchewater met allerlei shampoo, douchegels en haren,  Ik dwaal af. Of niet?

Mijn kinderen vinden het wassen aan de wastafel vies. Toen ik het mijn dochter vertelde keek zij mij aan alsof ik dement aan het worden ben. Echter, wat is er vies aan? Zijn we dan zo vies? Ook dagelijks haren wassen is er steeds meer ingeslopen de laatste decennia. Ja, ik deed het zelf ook een poos. 

Tegenwoordig zitten er weer twee dagen tussen. Of drie. Graag loop ik in de wind, dan waaien mijn haren en gedachten lekker uit. Daarom draag ik niet graag een muts of hoofddoek. Wel bij snijdende koude. Mijn oudtante Adel, geboren in 1894, vertelde mij eens toen ik mijn haren tijdens een logeerpartij bij haar wou wassen: ‘Éen keer per week? Waar is dat voor nodig? Ik was mijn haren niet zo vaak als jullie tegenwoordig.’
‘Oh, nee, Tante?’
‘Nee, onzin. Als je dagelijks je haar kamt met een stofkam dan blijft het schoon. Méer dan én keer per jaar je haar wassen is onnodig.’
Oeps, mijn oudste zusje en ik keken elkaar aan en toen weg. Dát vonden wíj onfris. 

Nee, daar hoeven we niet naartoe terug, Hoewel er mensen zijn die het zelden wassen door wat voor omstandigheden dan ook.

Want er zijn écht mensen die het minder goed hebben. Denk maar aan alle vluchtelingen die onderweg zijn of ergens staan te wachten. Denk aan elders in de wereld. Delen in de wereld hebben nog niet eens een wastafel, wc, en laat staan (warm) stromend water. 

Was jezelf in dankbaarheid. Laten we ons verstand gebruiken. Zuinig zijn met wat we hebben. Er is niets mis mee om jezelf af en toe lekker te verwennen met lang onder de douche te staan. Maar dan …de twee dagen erna aan de wastafel wassen. Deal? Breng een nieuwe balans in je was ritueel. Niets mis mee. De Aarde en de komende generaties varen er hopelijk wel bij.

Geen opmerkingen: