zondag 22 november 2015

Voor iedereen dagelijks om 12 uur 5 minuten Stilte.



Ah Paris, ik ben nog stilletjes aan het proberen te begrijpen wat er vrijdag, 13 /11 gebeurde. Echter, het vált niet te begrijpen.
Nooit. Het is te afgrijselijk. Nog steeds. Diegenen die er nog zijn, zijn te getraumatiseerd. Wederom een aanslag op het gewone dagelijkse doen van het westerse leven. Gewoon? Parijs gewoon? Parijs kent vele facetten.
Er is een Parijs voor en een Parijs na de terreuraanslagen vanaf het begin van dit jaar. Er is het plaatsje Saint Denis voor en na de aanslagen. Saint Denis waar ik vroeger in de train avec la loco á vapeur langs boemelde. Opeens is het zó dichtbij, het stadje waar ik als kind een deel van mijn jeugd doorbracht. Zou iedereen er oké zijn?


Nog steeds ben ik te geshockeerd door de grote tragedie van een week geleden. Parijs, je bent mij dierbaar, je bent een jeugdherinnering en ik besef nu dat ik intens veel om je geef. Het imponerende Parijs, la ville á lumière, moge je licht en lichtjes je inwoners helen. Moge je inwoners kracht putten uit het rijke uitgaansleven en kracht uit het feit dat de hele wereld van Parijs houdt. Créatief Parijs in alle opzichten, ik wens je sterkte toe. Liefde, Licht, Kracht en Schoonheid.

Moge je je inwoners weten te motiveren. 

In gedachten neem ik net als vroeger de trein naar mijn  ouderlijk huis in Frankrijk en loop door de zo bekende straten. Parijs en omgeving zal altijd een stukje thuis blijven.

Er zijn mensen die het moeilijk te verkroppen vinden dat er elders -vandaag ook weer - eveneens vreselijke gebeurtenissen zijn maar dat we niet bij alles (lijken) stil te staan. En wél bij Parijs. Echter, het éen sluit het ander niet uit.
Echt niet.
Brussel, zo vertrouwd, ook een stad uit mijn jeugd. 
Mali, de Krim, Oekraïne, Turkije en zoveel meer waar smart heerst, dat ik het niet kan bijbenen als mens.


Doch dagelijks steek ik tastbaar of in gedachten een wereldvredevlam aan.

 Dagelijks is er om 12 uur 5 minuten stil zijn wereldwijd! Wees je ervan bewust bent dat er overal in de wereld mensen zijn die dagelijks stil aan andere mensen in nood denken, meeleven en oprecht bidden voor oplossingen, opdat zowel de mensen in nood als de oplossers zich gesteund weten. 



Geen opmerkingen: